پیش دبستانی گلهای داودی آموزش.کودک.پیش دبستانی.مهدکودک.اهواز |
||||||
شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:21 :: نويسنده : omid
براي شما اتفاق افتاده است كه در انتخاب مهد كودك خوب براي فرزندتان بر سر دوراهي قرار گرفته باشيد؟ به هر مهدكودك كه مراجعه ميكنيد به يك گونه در انتخاب دچار مشكل ميشويد، نميدانيد كه اين مهد براي فرزند شما مناسب است يا نه؟
وقتي ديگران به شما ايراد ميگيرند كه چقدر وسواس به خرج ميدهيد پيش خود ميگوييد مگر ميشود فرزند و جگر گوشه خود را براحتي به مكاني و به دست مربياني سپرد كه نسبت به نحوه كار آنها آشنا نيستيد و چطور ميتوان براي 8 ساعت نسبت به وضعيت فرزند خود كه نميدانيد چگونه مراقبت ميشود بيتفاوت ماند. وقتي به مهد كودكهاي مختلف مراجعه ميكنيد در هر كدام از آنها شرايط و ويژگيهاي متفاوتي را ميبينيد. در برخي از آنها فضاي تاريك و دلگير داخل ساختمان و امكانات ابتدايي براي بازي كودكان شما را از انتخاب آن منصرف ميكند در برخي ديگر نحوه برخورد مربيان شما را مردد ميسازد. آنهايي كه هم ساختمان مناسب دارند و هم مربيان خوب، داراي شهريههاي سنگين هستند كه پرداخت آن در توان تمامي خانوادهها خصوصا كارمندان نيست. بنابراين اين پرسش پيش ميآيد كه بالاخره يك مهد كودك خوب بايد داراي چه ويژگيهايي باشد. قبل از پرداختن به اين موضوع بد نيست اين بحث را مورد بررسي قرار دهيم كه آيا فرستادن كودك به مهد ضروري است يا نه؟ چرا مهد در كشورهاي پيشرفته آموزشهاي جمعي و رفتاري در مهد كودك از 2 تا 6 سالگي يك عرف اجتماعي است و علت سپردن كودك به مهد شاغل بودن مادر نيست بلكه تامين منافعي در انسان است كه فقط از 2 تا 6 سالگي دستيافتني است و تمام عمر مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد و در هيچ سني قابل جبران نميباشد. به عنوان مثال انسان از 2 تا 6 سالگي 80 درصد بيشتر از تمامي سنين توانايي فراگيري زبانهاي مختلف را دارد و چه خوب است كه راه سختي را كه ما با آموزش زبان طي كرديم و نتيجه چنداني هم نگرفتيم براي كودكانمان تكرار نشود. از سوي ديگر والديني كه به سبب وابستگي به كودك خود مانع حضور آنها در جمع بدون حمايت و حضور خود ميشوند و از كسب استقلال آنها جلوگيري ميكنند مانع ميشوند كه كودك نيروي خود را بسنجد و تقويت كند اين نحوه تربيت ميتواند منجر به خشم، سركشي، طغيان، ترس عميق از آنچه در بيرون وجود دارد بشود. اين كودكان همواره طي دوران رشد در حال تقلا و درگيري با موضوعات و مشكلات مشابه هستند آنها نميخواهند تحت كنترل باشند ولي در عين حال ميترسند كه آيا ميتوانند مثل يك فرد مستقل زندگي كنند يا نه؟ فعالتر و پرتحركتر مطالعات نشان داده است كودكاني كه به مهد كودك ميروند به دليل تعدد بازيها و همبازيهاي بيشتر نسبت به ساير كودكان فعالتر و پرتحركترند. محققان با بررسي بيش از 20 مهد كودك دريافتند كه كودكان در مهد كمتر به بازيهاي نشسته ميپردازند و تحرك بيشتري دارند. ويژگي يك مهد كودك خوب كودكان بين 2 تا 6 سالگي در مقايسه با نوباوگان و كودكان نوپا زمان بيشتري را دور از خانه و والدين سپري ميكنند. طي 30 سال گذشته، تعداد كودكاني كه به كودكستان يا مهد كودك ميروند افزايش يافته است . در حال حاضر بسياري از مهد كودكها انواع تداركات را براي سرپرستي فرزندان والدين شاغل انجام ميدهند و اين تداركات همانهايي است كه در خانه نيز ارائه ميشوند. به اعتقاد كارشناسان يك مهدكودك خوب فقط اين نيست كه كودكان را در غياب والدينشان ايمن نگه دارد و آنها را خوب تغذيه كند. مهدكودك بايد مانند يك كودكستان كار آمد، تجربيات آموزش با كيفيت عالي را براي كودكان فراهم آورد. اجزاي سازنده يك مهد خوب براساس بررسيها و مطالعات اجزاي سازنده يك مهدكودك با كيفيت عالي اينگونه ميباشد: اندازه گروه (تعداد كودكان در يك مكان واحد) نسبت مراقبت به كودك، آمادگي تحصيلي مراقب، تعهد شخصي مراقب به يادگيري و مراقبت كردن از كودكان در صورتي كه اين ويژگيها مطلوب باشند. ديانا رحمتي شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:19 :: نويسنده : omid
برداشت ما از مهد كودك چيست ؟ آيا برداشتمان اينست كه محيطي است كه كودكان در آنجا به طور سطحي و به شكل صوري مي توانند چند كلمه حروف انگليسي ياد بگيرند يا تعدادي از سوره هاي قرآن را به حافظه بسپارند و يا علاقمند به نقاشي كشيدن شده و ذوق اين كار در وي تقويت شود . اگر برداشت ما از مهد كودك به همين سادگي باشد در زمينه كاركردهاي تربيتي رواني و اجتماعي مهد كودك به بيراهه رفته ايم . به اعتقاد روان شناسان كودك در سالهاي نخستين زندگي كلمات و واژه ها را ياد نمي گيرد بلكه حالتها و رفتارها را مي آموزند . بدين معني كه عملكرد و برخوردهاي مثبت يا منفي والدين و ( مربي) و هر كسي كه با كودك در ارتبــــاط است در ذهن او شــكل مي گيرد . بخش مهمي از شخصيت هر فرد بين صفر تا 5 سالگي شكل مي گيرد . اگر بخواهيم در زمينه رشد شخصيت و شكل گيري آن در دوره هاي مختلف زندگي درصد گيري كنيم مي توانيم بگوييم كه 70% شخصيت يك كودك تا 8 سالگي شكل گرفته و بقيه مربوط به سنين 8 تا 17 سالگي است . بدين معني كه 20% شخصيت يك كودك تا 1 سالگي و 50% تا 4 ســـالگي و 70% تــــا 8 سا لگي تكميل مي شود و تا 13 سالگي به 92% شخصيت خود دست مي يابد و بقيه شخصيت فرد تا 17 سالگي تكميل مي شود . بنابراين مهمترين دوره شكل گيري شخصيت كودك تا 4 سالگي است . خانواده بهترين مهد كودك است . اما آيا اين خانواده شرايط مهد كودك مطلوب را دارد يا نه ؟ عواملي از قبيل نارسائي خانوادگي و فقر فرهنگي در زمينه تعليم و تربيت كودكان باعث مي شود كه كودكان با شرايط مطلوب تربيت نشوند . در حال حاضر خانواده ها بيشتر نگران تغذيه بچه ها هستند و مشكلات جسمانيشان . مهد كودك اولين محيط اجتماعي بعد از خانه است و در واقع پلي است بين خانه و مدرسه كه اگر درست ساخته شود بچه ها راحتر مي توانند به مدرسه بروند . در مهد هاي كودك بايد از آموزش غير مستقيم يعني از سيستم كل به جز ء بهر ه گيريم . آموزشها بايد همراه آزمون و خطا باشد و از تئوري پرهيز شود . و والدين هم بايد توقعات خود را با ظرفيت بچه ها و استانداردهاي آموزشي تطبيق دهند . كودك در مهد كودك رفتارهاي اجتما عي ، آداب معاشرت و محيط اطرافش را مي شناسد و وقتي به مدرسه مي رود با همه اينها آشنا مي باشد . كودكي كه از محيط خانوادگي گرمي برخوردار باشد و دورهاي سني شيرخوارگي تا 3 سالگي را در كنار مادري مهربان و متعادل بسر برد اعتماد به نفس و امنيت خاطر كسب مي كند تا آنجا كه مي تواند هر روز ساعتي كوتاه از مادر دور بماند بدون آنكه دستخوش اضطراب و نگراني شديد بشود . از طرف ديگر چنين كودكي در همين مدت در يادگيري زبان مشترك تا آنجا پيش رفته است كه مي تواند مقاصد خود را به بزرگسالان بفهماند و باهمسالان خود نيز نوعي ارتباط برقرار نمايد . اينك موقع آن رسيده كه با تغيير شرايط فيزيكي و اجتماعي محيط بار ديگر كودك را با موقعيتهاي جديد تر دعوت كنيم و از اين راه زمينه را براي تجاربي عيني ترآماده كنيم . خانواده با همه زيبايهايش ساخت ثابتي دارد و محدود ماندن در آن ممكن است كودك را دربا ره بسياري از واقعيتهاي اجتماعي گمراه سازد .
ابتدا به control panel می رویم و گزینه sound and audio devices را انتخاب می کنیم سپس از میان گزینه های موجود گزینه sound را انتخاب می کنیم درپایین این پنجره گزینه هایی وجود دارند که درمیان آنها گزینه ای با نام program events به چشم می خورد این گزینه شامل صداهای پیشفرض ویندوز است که هنگام رخ دادن انواع اتفاقات در ویندوز شنیده می شوند مثلا صدای خالی شدن سطل آشغال یا صدای بازوبسته شدن پنجره ها یا شروع یا خروج از ویندوز شما می توانید صدای مورد علاقه خود را به جای صداهای پیشفرض ویندوز قرار دهید برای انجام این کار از گزینه browse استفاده کنید و صدای مورد علاقه خود را جایگزین کنید پیشنهاد می کنیم از صدای خودتان استفاده کنید. - جدول حل کنید. همیشه یک کیف جدول همراه خودتان داشته باشید تا یک موقع توی اداره لنگ نمانید. این روزها حل کردن جدول جواب می دهد. وظیفه اول شما به عنوان یک کارمند، حل جداول کلمات متقاطع و در وهله بعدی حل جداول سودوکو و دست آخر اگر وقت شد، حل جدول های خیابان است. -به ارباب رجوع بی احترامی کنید. به او بفهمانید که دوران ارباب و رعیتی تمام شده است. جوری با او رفتار کنید که بفهمند دوران طاغوت و ظلم به آخر رسیده است و دیگر هیچ اربابی از هیچ رعیتی بالاتر نیست. زمانه، زمانه عدالت محوری است نه ارباب و رعیتی. - مراجعه کنندگان را ساعت ها پشت در اتاقتان سرپا و ترجیحاً یک لنگه پا نگهدارید. آن ها باید بدانند که کار شما چقدر مهم و سخت است. با راه انداختن کار ارباب رجوع تنها ارزش کار خود و همکارانتان را پایین می آورید. اداره، خم رنگرزی نیست. این همیشه یادتان باشد. - امضای شما حکم طلا را دارد، بی خودی امضای خود را هدر ندهید. مراجعه کننده باید بداند که هر چیزی یک قیمتی دارد و قیمت قلم و امضای شما از هر نقاش و نویسنده و هنرمندی بالاتر است. قلم خود را ارزان نفروشید. گرفتن پول چایی و زیر میزی یک رسم قدیمی و باستانی است و شگون دارد. به رسم و رسومات پایبند باشید. با ارباب رجوع هایی که ادعا می کنند مرض قند دارند و یا فشار خون و با چای و شیرینی میانه ای ندارند اصلاً صحبت نکنید. آن ها را به یک کلینیک درمانی یا بیمارستان راهنمایی کنید. -یکی از کارهای پسندیده کار چاق کنی است. احترام به خویشاوندان هم از کارهای پسندیده محسوب می شود. همانطور که در دعوا ها و ارائه ادبیات شفاهی بستگان درجه یک مقدم هستند، موقع کار راه انداختن هم اولویت با آن هاست. - اگر به حقوق کارمندی دلخوش کرده اید،بدانید که جواب نخواهد داد. اگر با پول چایی و شیرینی البته حتماً از زیر میز، کارتان راه افتاد که خوب، اگر نه به فکر شغل دوم و سوم و بساز و بنداز باشید.
مواد لازم شیر 160 میلی لیتر طرز تهیه آب لیمو و شیر را مخلوط کرده و می گذاریم 10 دقیقه بماند. کره و شکر را خوب با همزن برقی می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. تخم مرغها را یکی یکی به مخلوط کره و شکر اضافه می کنیم و خوب با همزن هم می زنیم. آرد الک شده و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و یکجا به مواد بالا اضافه می کنیم و به آرامی به بقیه مواد مخلوط می کنیم .در انتها موز و شکلات رنده شده و شیر را به مواد بالا اضافه می کنیم. مواد فوق را داخل یک قالب گرم به قطر 22 سانتی متر می ریزیم و در دمای 170 سانتی گراد به مدت یک ساعت در طبقه وسط فر می پزیم. مولاي وقت آمدنت دير شد بيا... پیرمردی تنها در مینه سوتا زندگی میکرد. او میخواست مزرعه سیبزمینیاش را شخم بزند اما این کار خیلی سختی بود. تنها پسرش که میتوانست به او کمک کند، در زندان بود! پیرمرد نامهای برای پسرش نوشت و وضعیت را برای او توضیح داد: "پسر عزیزم من حال خوشی ندارم چون امسال نخواهم توانست سیب زمینی بکارم. من نمیخواهم این مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت همیشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من برای کار مزرعه خیلی پیر شدهام. اگر تو اینجا بودی تمام مشکلات من حل میشد. من میدانم که اگر تو اینجا بودی مزرعه را برای من شخم میزدی … دوستدار تو پدر" پس از چند روز پیرمرد این تلگراف را دریافت کرد: "پدر به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن من آنجا اسلحه پنهان کرده ام." صبح روز بعد ۱۲ نفر از مأموران اف.بی.آی و افسران پلیس محلی دیده شدند و تمام مزرعه را برای یافتن اسلحه ها شخم زدند بدون اینکه اسلحهای پیدا کنند. پیرمرد بهتزده نامه دیگری به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقی افتاده و میخواهد چه کند؟ چطور این همه نیرو برای شخم زدن فرستاده است؟ پسرش پاسخ داد: "پدر برو و سیب زمینی هایت را بکار، این بهترین کاری بود که از اینجا میتوانستم برایت انجام بدهم." هیچ مانعی در دنیا وجود ندارد. اگر شما از اعماق قلبتان تصمیم به انجام کاری بگیرید میتوانید آن را انجام بدهید. مانع ذهن شماست نه زمان و مکانی که به آن وابسته اید.
پنج شنبه 15 دی 1390برچسب: خدا مناجات, :: 20:44 :: نويسنده : omid
بارالها! در پیشگاه تو ایستادهام، و دستهایم را به سوى تو بلند كردهام، آگاهم كه در بندگىات كوتاهى نموده و در فرمانبرىات سستى كردهام، اگر راه حیا را مىپیمودم از خواستن و دعا كردن مىترسیدم ... ولى … پروردگارم! آن گاه كه شنیدم گناهكاران را به درگاهت فرا مىخوانى، و آنان را به بخشش نیكو و ثواب وعده مىدهى، براى پیروى ندایت آمدم، و به مهربانىهاى مهربانترین مهربانان پناه آوردم. و به وسیله پیامبرت كه او را بر اهل طاعتت برترى داده، و اجابت و شفاعت را به او بخشیدى، و به وسیله برترین زن، و به فرزندانش، كه پیشوایان و جانشینان اویند، و به تمامى فرشتگانى كه به وسیله اینان به تو روى مىكنند، و در شفاعت نزد تو، آنان را كه خاصان درگاه تواند، وسیله قرار مىدهند، به تو روى مىآورم. پس بر ایشان درود فرست، و مرا از دلهره ملاقاتت در امان دار، و مرا از خاصّان و دوستانت قرار ده، پیشاپیش، خواسته و سخنم را آنچه سبب ملاقات و دیدن تو مىشود قرار دادم اگر با این همه، خواستهام را رد كنى، امیدهایم به تو به یأس مبدّل مىگردد، همچون مالكى كه از بنده خود گناهانى دیده و او را از درگاهش رانده، و آقایى كه از بندهاش عیوبى دیده و از جوابش سر باز مىزند . واى بر من اگر رحمت گستردهات مرا فرانگیرد، اگر مرا از درگاهت برانى، پس به درگاه چه كسى روى كنم؟ اما... اگر براى دعایم درهاى قبول را گشوده، و مرا از رساندن به آرزوهایم شادمان گردانى، چونان مالكى هستى كه لطف و بخششى را آغاز كرده، و دوست دارد آن را به انجام رساند، و مولایى را مانى كه لغزش بندهاش را نادیده انگاشته و به او رحم كرده است. در این حالت نمىدانم كدام نعمتت را شكر گزارم؟ آیا آن هنگام كه به فضل و بخششت از من خشنود شده، و گذشتههایم را بر من مىبخشایى؟ یا آن گاه كه با آغاز كردن كرم و احسان بر عفو و بخششت مىافزایى؟ پروردگارا! خواستهام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده فقیر ناامید، آن است كه: گناهان گذشتهام را بیامرزى، و در باقیمانده عمرم مرا از گناه بازدارى، و پدر و مادرم را كه دور از خانه و خانواده و غریبانه در زیر خاكها خفتهاند، ببخشى . تنهایىشان را با انوار احسانت از بین ببر، و وحشتشان را با نشانههاى بخششت به انس بدل كن، و به نیكوكارشان دم به دم نعمت و شادمانى بخش، و به گناهكارشان مغفرت و رحمت عطا كن، تا به لطف و مرحمتت از خطرات قیامت در امان باشند، به رحمتت در بهشت ساكنشان گردان، و بین من و آنان در آن نعمت گسترده شناسایى برقرار كن، تا مشمول شادمانى گذشته و آینده شویم.
آقایم! اگر در كارهایم چیزى سراغ دارى كه مقامشان را بالا مىبرد و بر اكرامشان مىافزاید، آن را در نامه اعمالشان قرار ده، و مرا در رحمت با آنان شریك كن، و آنان را مشمول رحمتت بگردان، همچنان كه مرا در كودكى تربیت كردند.
مرحله اول: مراجعه به مهد کودک وآشنایی با امکانات،برنامه ها، خدمات و... مرحله دوم: دریافت راهنمای ثبت نام،مطالعه وپاسخ به پرسشنامه های آن مرحله سوم: تهیه مدارک ثبت نام ومراجعه به پزشک جهت دریافت گواهی صحت وسلامت کودک وانجام آزمایش های طبی نکته:دریافت گواهی صحت وسلامت بسیار ضروری است ،هنگام مراجعه به پزشک کارت واکسیناسیون کودک را نیز همراه داشته باشید تا توسط پزشک کنترل شود ،همچنین از پزشک تقاضا شود با دقت کودک را معاینه کرده ودر صورت نیاز کودک به مراقبت های ویژه ویا مصرف داروی خاص حتما موارد را به مهد کودک اعلام نمایید. یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:10 :: نويسنده : omid
1-ساعت کار مهدکودک از 7صبح تا 17بعدازظهر می باشد. 2-از والدین گرامی خواهشمنداست کودک خود را راس ساعت ثبت نام شده تحویل وترخیص نمایند. 3-خواهشمنداست غیبت کودکان خود را دراسرع وقت به مهدکودک اطلاع دهیدودر صورت بیماربودن کودک جهت پیشگیری از شیوع بیماری در مهدکودک از آوردن فرزندتان خودداری فرمایید،زیرا مهدکودک از پذیرش کودکان بیمار تا بهبودی کامل معذور است. 4-تعطیلات مهدکودک تابع تقویم وتعطیلات رسمی کشور است وشهریه کودک برای این ایام از جمله فروردین ماه به طور کامل دریافت میگردد. 5-استفاده از وسایل زینتی مانند گوشواره،گردنبند،انگشتر در مهدکودک جهت مسایل ایمنی وامنیتی،ممنوع است ودر صورت استفاده وگم شدن وسایل یاد شده ،مهد هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. 6-خواهشمنداست در صورت ترخبص کودک وسایل شخصی وی را از مهد کودک تحویل بگیرید،درغیر این صورت حداکثر وسایل تا یک ماه نگهداری می شودواز آن تاریخ به بعد مهد در قبال وسایل هیچ گونه مسئولیتی ندارد.همچنین مهد در حفاظت از اسباب بازیهایی که توصیه نشده است مسئولیتی ندارد. 7-پیش از پایان دوره آمادگی کارت پایان دوره ،توسط مهد تهیه شده که فقط به کودکانی اعطاء می شود که تمام سال تحصیلی را در کلاس آمادگی1(4تا5سال)ویا آمادگی 2(5تا6سال) حضور داشته باشند. 8- خواهشمند است کودکان را راس ساعت تعیین شده در مهد حضور یابد تا از برنامه های آموزشی عقب نمانند. 9-از آوردن تنقلات غیربهداشتی از جمله چیپس وپفک و....جدا خودداری شود. 10-در صورت تمایل برای ترخیص کودکتان از مهد کودک لطفآ از 10 روز قبل اعلام فرمایید تا مهد برای جایگزینی کودک دیگری با فرزند شما اقدام نماید. 11-مهدکودک در برنامه ریزی وهماهنگی سرویس،معرفی فرد ذیصلاح،نظارت بر نحوه سرویس دهی رانندگان به کودکان دخالت دارد ولی حفظ سلامت کودکان در هنگام رانندگی ورفت وآمد به عهده راننده است. 12-شرکت والدین در جلسات آموزشی،مشاوره وسخنرانی بسیار حایز اهمیت است،بنابراین خواهشمند است در صورت امکان در این برنامه ها شرکت نمایید. 13-تغذیه ومیوه کودک در ظرف دردار ومحکم قرار داده شود تا از آلوده شدن ،خراب وله شدن ویا کثیف شدن دیگر وسایل جلوگیری شود. 14-اگر وسیله ای از کودک در مهد جا مانده ویا با وسیله کودک دیگری تعویض شده ،سریعا به مهد اعلام فرمایید تا پیگیری شود. 15-در خصوص تغذیه مشترک با مهد کودک همکاری نموده وطبق لیستی که تحویل داده می شود عمل نمایید چرا که کودکان به آنچه دیگران مصرف می کنندخیلی توجه دارند وهرآنچه شما برایشان تهیه کرده باشید به اندازه خوراکی دوستانشان برایشان جالب نیست. 16-چون مهد با دریافت شهریه های کودکان ،هزینه های خود را تامین می کند،خواهشمند است ،شهریه کودکان را تا پنجم هر ماه پرداخت نمایید. 17-در صورتی که می خواهید جایزه ای برای فرزندتان تهیه کنیدلطفا با مهد هماهنگی فرمایید تا علاوه بر راهنمایی شما در تهیه نوع جایزه ،زمان مناسبی برای دادن آن به کودک تععین نمایید. 18-خواهشمند است آموزش پیش دبستانی را جدی بگیرید واز غیبت های مکرر کودک جلوگیری به عمل آورید. 19-خواهشمند است از اطلاعیه ها ومطالب ودیگر مواردی که بر روی تابلوی اعلانات مهدکودک ،جهت آگاهی شما از برنامه های مهد نصب می گردد،توجه فرمایید. پدر ومادر گرامی پیشاپیش از همکاری شما ورعایت مقررات عمومی مهدکودک سپاسگذاریم امیدواریم اوقات پرباری را در کنار یکدیگر سپری کنیم.
یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:9 :: نويسنده : omid
به جای قصه خواندن برای کودکان باکودکتان صحبت کنید:
صحبت کردن با کودکان در هنگام خواب بسیار بیشتر از قصه خواندن قدرت تکلم آنها را افزایش میدهد. روانشناسان و متخصصین کودک میگویند صحبت کردن با کودکان در هنگام خواب بسیار بیشتر از قصه خواندن قدرت تکلم آنها را افزایش میدهد. در صورتی که با کودکان درهنگام شب سخن بگویید قابلیت تکلم آنها تا 6 برابر بهتر از حالتی که برای آنها داستان میخوانید رشد پیدا خواهد کرد.حتی اگرکودک شماسن کمی داردوقادربه حرف زدن نیست زمانی که صدای شما را میشنود و سعی میکند به گونهای به آنها پاسخ دهد مهارتهای زبانی و تکلمی او به طرز شگفت آوری رشد میکند. نکته جالب توجه این است که بین سنین صفر تا 4 سال تماشای تلویزیون تقریباً هیچ تأثیری، نه مثبت و نه منفی، برروی قابلیتهای تکلمی کودکان ندارد. از صدها سال پیش والدین برای کمک به خوابیدن کودکان یا ارتباط برقرار کردن با آنها در هنگام شب برای آنها قصه میگویند. اگر چه بسیاری از متخصصان کودک این روش رابرای بهبود تکلم کودکان مفیدمیداننداماصحبت کردن با کودکان به مراتب تأثیر بهتری روی آنها دارد.
یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:8 :: نويسنده : omid
در زمینه استفاده از وسایل این نکته مهم است ،که به علت بروز رفتارهایی از کودک که در آن مالکیت های شخصی نیز مشهود است ، مهدکودک وسایل کودکان را تهیه کرده تا حس مالکیت فردی کودکان نسبت به وسایل از بین رفته وزمینه مشارکت در کودکان در استفاده از وسایل توسعه یابد هم چنین کودکان از یک نوع وسیله بهره گیرند .
در همین رابطه لازم است به اطلاع والدین گرامی برسانیم شهریه سالیانه مهدکودک علاوه بر تقبل هزینه های مربوط به آموزش کودکان هزینه کلیه کتابهاولوازم التحریری که در طول سال مورد استفاده کودکان قرار می گیرد وهمچنین شرکت کودکان در جشنهایی که بمناسبتهای مختلف برگزار می گرددوگردشهای خارج از مهد وچوایزی که در طول سال به مناسبتهای مختلف از طرف مهدکودک به کودکان اهدا می گردد،شامل می شود.
وسایل شخصی:
* حوله کوچک
* شانه
* دمپایی
* لیوان
* در صورت نیاز مسواک وخمیردندان ،قاشق وچنگال
*دستکش یکبار مصرف یک بسته
* نابلون یک بسته
* شیشه شیر (مخصوص کودکان شیرخوار)
*یک دست لباس اضافه، ملحفه،رختخواب وپوشک (مخصوص کودکان شیرخوارونوپا )
یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:6 :: نويسنده : omid
یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:4 :: نويسنده : omid
روان شناسی کودک (Child Psychology)
نگاه اجمالی
بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آنشخصیت (Personality) فرد پایهریزی شده وشکل میگیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنینپایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همهابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد. اینابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایهگذاری وشکل میگیرند.
اهمیت روان شناسی کودک
روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک میگیرد، چراکه دوران کودکی انسان اهمیت فوقالعادهای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان وتوانائیهای نوزاد انسان در مقایسه با سایر موجودات اهمیت این دوران را آشکارترسازد. نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانیترین زمان را نیاز دارد کهقابلیتها و توانائیهای خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود 18 سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و بااهمیتی در زندگی انسان است.
از طرف دیگر ، نوزاد انسان با کمترین تواناییهاو امکانات (نظیربازتابها( به دنیا میآید و به مراقبت زیادو شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد (برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوسالهگاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود میایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمیتواند سرخود را راست نگه دارد). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان وجامعه در وهله دوم اعمال میشود، ولی این مراقبت بدون آگاهی ، دانش و آموزششیوههایفرزندپروریصحیح امکان ندارد و اهمیت روانشناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوههای صحیحفرزندپروری) ناشی میشود. اهداف روان شناسی کودک
روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیرمجموعههای «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی بهکودک و نیازهای او و یافتن شیوههای صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهایتاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به اوهمیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی نظیرژان پیاژه (Jean Piaget) ،استانلی هال (Stanley Hall) به مطالعه وتحقیق در مورد جنبههای مختلف رشد کودک پرداختهاند.
موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک
مطالعه در مورد جنبههای مختلف رشد کودک
رشد یک فرایند چند بعدی است. اینرشد شامل رشد جسمی ، رشد زبانی ،رشد عاطفی،رشد شناختی (Cognitive Development) ،رشد اجتماعی،رشد اخلاقیورشد شخصیتیاست و توجه به مطالعه در موردتمام این جنبهها یکی از اهداف روان شناسی رشد است. اهمیت این توجه به تمام ابعادرشدی باعث آگاهی و شناختی متعادل و چندبعدی در مورد کودک میشود و والدین و سایرافراد مرتبط با کودک را در درک و رفتار صحیح با کودک یاری مینماید.
مطالعه در مورد نیازهای کودک در سنین مختلف
کودکان دارای نیازهای (Needs) متعددی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایرنیاز در اولویت میباشد. برای مثال ، در مرحله نوزادی (صفر تا دو سالگی) نیازهایجسمانی در اولویت قرار دارد. در حالیکه در دوران نوجوانی (سنین بعد از 12 سالگی( نیاز بهاستقلال فردیدر اولویت میباشد.
مطالعه در مورد شیوههای صحیح فرزندپروری
شیوههای صحیح فرزندپروری ،نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روان شناسان کودکمیباشد. بیشتر پدر و مادرها فرزندپروری را کاری ساده تلقی میکنند و بر این باورهستند که هر کسی میتواند از عهده این امر برآید. (البته این دیدگاه بیشتر دروالدین بدون فرزند دیده میشود) اما فرزندپروری نیاز به آگاهی و آشنایی با نحوهعملکرد و اصول آن دارد و تحقیقات حوزه روان شناسی کودک اصول و روشهای متعددی رامتناسب با سنین مختلف یافته است.
مطالعه در مورد مقابله با برخی مشکلات رفتاری _ روانی دوران کودکی
کودکان نیز همچون بزرگسالان دچارآشفتگیهای روانی _ رفتاریمیشوند و اینمسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنهداری در زمینه انواع این آشفتگیها و تفاوتآنها با آشفتگیهای رفتاری _ روانی بزرگسالان و همچنین شیوههای درمانی این آشفتگیهاشده است. برخی ار این مشکلات و آشفتگیهای رفتاری _ روانی کودکان عبارتند از: اتیسم (Otism) ،اختلالات یادگیری ،اختلالات توجه،اختلالات دفعی، ناخن جویدن و ... . تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI )، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.
مهدکودک به چه دردی می خورد؟ یک شنبه 4 دی 1390برچسب: منشور اخلاقی, :: 15:39 :: نويسنده : omid
منشور اخلاقی مهدهای کودک به نام خدا
اینک که به حول و قوه الهی رسالت تعلیم و تربیت پیش از دبستان را در مهدکودک خویش به عهده گرفته ام در پیشگاه ذات اقدس الهی سوگند یاد میکنم که :
1- به کودکان بیاموزم که نام و یاد خدا و امید به رحمت او آرامش دهنده قلبهاست و بایستی آغاز و ادامه و پایان هر کاری با نام و یاد او باشد . 2- از جدیدترین شیوه های هنری و ادبی برای آشناسازی کودکان با معارف و تعالیم دین مبین اسلام و سنت پیامبر اعظم (صلوات الله علیه ) و اهل بیت ( علیهم السلام ) و انس با قرآن کریم بهره جویم و آنان را با لذت عبادت و نماز و پرهیز از گناهان آشنا ساخته و روحیه حماسه را در پسران تقویت نموده و دختران را به گوهر عفاف و حجاب آراسته سازم . 3- کودکان را با نظام اسلامی و سرود جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن آشنا سازم . آنان را در مراسم و آیین های ملی و مذهبی حاضر ساخته تا هویت ایرانی و اسلامی بودن را در آنان تقویت نمایم . 4- ایجاد محیطی امن و مطلوب و مامنی همچون کانون گرم خانواده را برای کودکان مهمترین وظیفه خویش دانسته و تمامی تلاش خود را برای حفظ سلامت جسم و روان کودکان و رشد مهارتهای اجتماعی و قوه ابتکار و خلاقیت و کنجکاوی و مسئولیت پذیری و آزاد اندیشی آنان بکار برم و این کار را عبادت دانسته و با گوهر خلوص و فارغ از شهرت طلبی و عوام فریبی به آن ارزش و اعتبار بخشم . 5- با رفتار و گفتار شایسته و رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی و اجتماعی توسط خود و مربیان الگوی عملی مناسبی برای کودکان باشیم و مهارت خوب دیدن – خوب شنیدن و خوب فکر کردن و انس با طبیعت را به آنان آموزش دهیم . 6- برای آموزش نسل فردا بر اساس ارزشهای والای انسانی و ملی و مذهبی از روش های آموزش غیر مستقیم بهره گیرم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نورزم و رضایت خدا را تنها ملاک سنجش و ارزیابی کارها و اعمالم قرار دهم . 7- مفاد پیمان نامه حقوق کودک را به مربیان ، والدین و به ویژه کودکان آموزش دهم و از تبعیض بین کودکان پرهیز نموده با آموزش های خاص از بروز خصلت های تجمل گرایی و مصرف گرایی در آنان جلوگیری نمایم . 8- احترام و حقوق والدین و خانواده کودک را سر لوحه کار خویش قرار داده نسبت به حل مشکلات کودک و خانواده او در چهار چوب ضوابط و مقررات و با حفظ حریم خصوصی افراد حساس و متعهد بوده و امین و راز دار آنها باشم. 9- در برنامه های آموزشی رشد همه جانبه کودک را در نظر گرفته و نسبت به تهیه محیطی شاد مناسب، امکانات و تجهیزات لازم اقدام نمایم . 10- احترام به پدر و مادر و ارزشهای خانوادگی را به کودکان بیاموزم . 11-نسبت به تعهدات خود به سازمان بهزیستی و سایر اداره های ذیربط وفادار بوده و کلیه بخشنامه ها و آیین نامه های ابلاغی را در مهد کودک اجرا و پاسخگوی مناسب و بهنگام در قبال عملکرد خویش داشته باشم . 12- نسبت به پرداخت به موقع حقوق مربیان اقدام نموده و تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن نیازهای اساسی و پایه آنها تا حد امکان و در حد توانایی خویش در چارچوب قوانین و مقررات بکار بندم .
یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 15:33 :: نويسنده : omid
شب يلدا شب زيبا
قشنگترين شب امشب توي شبها
شب يلدا شب زيبا
بلندتر شب امشب توي شبها
شب يلدا شب زيبا
قشنگترين شب امشب توي شبها
قصه مي گن تو اين شب بزرگترها
شيريني و آجيل مي خورن كوچكترها
شب شب يلدا است
امشب شب يلدا است ( 3 )
فوم های تاتامی با حالت ارتجاعی خود یکی از مناسب ترین مواد برای کفپوش های مهدکودک به حساب می آیند که در بسیاری از مراکز آموزشی و مهدکودک های سراسر ایران مورد استفاده قرار می گیرند. قابل استفاده در : زمین بازی کودکان مزایای کفپوش مهد کودک تاتامی : رعایت کامل مسائل بهداشتی برای کودکان ابعاد موجود : 100 سانتیمتر در 100 سانتیمتر با ضخامت های 20 , 23 , 25 , 30 , 40 , 50 میلیمتر یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 15:22 :: نويسنده : omid
دست و صورتم را مي شويم ( اينجوري ، اينجوري )
با دست چپ آب مي ريزم روي دست راست ( از اينجا تا اينجا )
با دست راست آب مي ريزم روي دست چپ ( از اينجا تا اينجا )
دست به آب نمي زنم ، با دست راست مسح مي كشم روي سرم ( از اينجا تا اينجا )
دست به آب نمي زنم ، با دست راست مسح مي كشم روي پاي راست ( از اينجا تا اينجا )
دست به آب نمي زنم ، با دست چپ مسح مي كشم روي پاي چپ ( از اينجا تا اينجا )
وضوي ما تمام شد ، نماز ما شروع شد
موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان |
||||||
|