پیش دبستانی گلهای داودی
آموزش.کودک.پیش دبستانی.مهدکودک.اهواز
 
 
شنبه 24 دی 1390برچسب:پرخاشگری,کودک عصبی, :: 18:53 ::  نويسنده : omid

چرا كودكان مهد كودكي پرخاشگر مي‌شوند ؟


مهد كودك: كودكان خوشحال كه دورهم مي‌چرخند؛ دانش‌آموزان شاد و باهوش كه كتاب‌ها و مدادرنگي‌هايشان را با هم شريك مي‌شوند... بچه‌هاي رقيب كه همديگر را براي نفر اول بودن در صف هل مي‌دهند.
علي‌رغم اينكه پرخاشگري براي شما (و ديگر والديني كه با آن روبرو مي‌شوند) ناخوشايند است، در فرايند رشد كودك 5 ساله كاملاً عادي‌ست. در حقيقت، تقريباً هر كودكي در اين سن اسباب‌بازي دوست خود را مي‌دزدد، لگد مي‌زند، مشت مي‌زند، يا گاه به گاه داد مي‌زند. برخي اوقات دليل اين امر يك ترس ساده است. براي مثال اگر كودك شما احساس مي‌كند كه از جانب كس ديگري به حاشيه رانده مي‌شود ممكن است از كوره در برود. ديگر محرك‌ها بيشتر به شرايط پيش‌آمده بستگي دارند تا به غريزه. در نهايت، كودك مهدكودكي شما در حال تنظيم خود با يك برنامه‌ي جديد استرس زا و يادگيري مهارت‌هاي جديد است. وي ممكن است به راحتي از هرچه كه سعي مي‌كند انجام دهد عصباني شود، و عصبانيت خود را سر هم‌كلاسي‌اش خالي كند. و برخي اوقات كودك شما فقط خسته و گرسنه است. او دقيقاً نمي‌داند چه‌كار بايد كند، لذا با فرياد، دعوا يا خشم به اين وضعيت واكنش نشان مي‌دهد.
خبر خوب اين است كه، كودك شما به زودي بر قسمت عمده‌ي رفتار پرخاشگرانه‌ي خود غلبه خواهد كرد. در 5 سالگي، مهارت‌هاي زباني وي تا حد زيادي توسعه يافته است و مي‌آموزد كه مي‌تواند به جاي مشت و لگد از كلمات براي حل مسائل خود استفاده كند. همچنين به واسطه‌ي آزمون و خطا (و كمك شما) مي‌آموزد كه از حرف زدن و بحث در مورد يك مسئله نتيجه‌ي بهتري مي‌گيرد تا از نزاع و درگيري فيزيكي. در اين حين، همچنان لازم است كه كودك خود را به سمت رويكردي عاري از پرخاش به زندگي راهنمايي كنيد  و چشم به راه مسائل عميق‌تري باشيد كه رخ مي‌دهند.


براي مقابله با پرخاش‌گري چه مي‌توان كرد ؟


به سرعت پاسخ دهيد. سعي كنيد وقتي كودك‌تان پرخاشگري مي‌كند سريعاً پاسخ دهيد، تا همان لحظه بداند كه كار نادرستي انجام داده است. وي را به مدت كوتاهي از وضعيت پرخاش‌گري خارج كنيد – براي يك كودك مهدكودكي 5 دقيقه كافي‌ست تا در رفتارش بازنگري كند. همچنين مي‌توانيد در واكنش به پرخاشگري او مجوز كاري را از او بگيريد: مثلاً 15 دقيقه كمتر تماشاي تلويزيون يا پول‌توجيبي كمتر. بهتر است كه اين كار را هر دفعه انجام دهيد، تا كودك شما به طور كامل بداند كه اين كاهش‌ها به رفتار او بستگي دارد.
مثال بياوريد. مهم نيست كه چقدر از دست او عصباني باشيد، سعي كنيد از داد زدن، برخورد فيزيكي، و بَد ناميدن وي خودداري كنيد. اين كار به جاي اينكه رفتار وي را تغيير دهد، به وي مي‌آموزد كه پرخاشگري كلامي و فيزيكي راهي براي برخورد در زمان عصبانيت است. در مقابل، با كنترل خشم خود و برخورد خونسردانه در مواقعي كه پايش را از خط بيرون مي‌گذارد، به وي مثالي خوب از نحوه‌ي برخورد ارائه دهيد.
به برنامه وفادار باشيد. تا جاي ممكن، به طريقي يكسان به پرخاشگري‌هاي او پاسخ دهيد. پاسخ كسل‌كننده و قابل پيش‌بيني شما (خيلي خب، باز هم دوستت‌رو زدي، دوباره جريمه مي‌شي) الگويي پديد خواهد آورد كه كودك شما آنرا تشخيص داده و انتظارش را خواهد داشت. در نهايت، پيش از اينكه مرتكب عملي اشتباه شود پيامدهاي آن را پيش‌بيني خواهد كرد- اولين قدم در كنترل رفتارش. حتي اگر در ملاعام كاري كند كه شما را آزار دهد، به برنامه ي جريمه‌ي خود وفادار بمانيد. اغلب بزرگترها وضعيت شما را درك مي‌كنند، در نهايت، همه‌ چنين وضعيتي را تجربه كرده‌ايم. اگر مردم به شما خيره شدند، سخني كنايه‌آميز بگوييد چون «چه سن دوست‌داشتني‌اي!!» و بعد آنطور كه خود تشخيص مي‌دهيد وضعيت را اداره كنيد.
حال زمان خوبي‌ست براي اينكه به وي بياموزيد از شرايط و افرادي كه موجب بروز پرخاش‌گري مي‌شوند اجتناب كند، تا زماني كه راهي بهتر از مشت و لگدپراني براي اداره‌ي مسئله بيابد. مي‌توانيد به وي كمك كنيد كه با خواندن كتاب‌هايي در اين زمينه (با هم) خشم خود را كنترل كند.
حس مسئوليت را تقويت نماييد. اگر پرخاشگري كودك شما به دارايي‌هاي كس ديگري صدمه وارد سازد يا خرابي به بار آورد، بايد خودش آن را درست كند. او مي‌تواند يك اسباب‌بازي شكسته را با چسب بچسباند، يا اشيايي را كه در زمان عصبانيت پرت كرده است جمع كند. حتي ممكن است لازم باشد كه از پول‌توجيبي خود براي جايگزيني يا تعمير شيئ مورد نظر استفاده كند. اين كار را به عنوان يك تنبيه بروز ندهيد، بلكه آنرا نتيجه اي طبيعي از عملي پرخاشگرانه بدانيد ، كاري كه هركسي كه چيزي را شكسته باشد بايد انجام دهد.
همچنين مطمئن شويد كه كودك‌تان وقتي پايش را از حدود فراتر مي‌گذارد حتما عذرخواهي كند ، حتي اگر مجبور باشيد خودتان وي را نزد فرد آسيب‌ديده ببريد و تا زماني كه عذرخواهي كند صبر كنيد. عذرخواهي وي ممكن است در وهله‌ي اول رياكارانه به نظر آيد ولي درس مورد نظر را در نهايت خواهد آموخت.
به رفتار خوب جايزه دهيد. به جاي اينكه تنها وقتي كه وي كار بدي مي‌كند به وي توجه نشان دهيد، سعي كنيد وقتي كار خوبي مي‌كند هم او را تشويق كنيد. مثلاً: وقتي از او مي‌خواهند نوبت بازي را به ديگري بدهد، به جاي اينكه موس را از جايش بكند جاي خود را به كودك ديگري كه منتظر است مي دهد، بگوييد كه چقدر به او افتخار مي‌كنيد. به او نشان دهيد كه كنترل نفس و حل دعوا  رضايت‌بخش‌تر از برخورد فيزيكي با ديگر كودكان است و نتايج بهتري در پي دارد. تقويمي روي در يخچال يا در اتاق خوابش بگذاريد، و به وقتهايي كه مي‌تواند عصبانيت و خشم خود را كنترل كند، به وي با چسب‌هاي رنگي جايزه دهيد. وقتي تعداد خاصي از اين چسب‌ها را دريافت كرد، يك جايزه‌ي كوچك به وي دهيد – مثل رفتن به شهر بازي، يا يك اسباب بازي جديد.
وقت تماشاي تلوزيون را كاهش دهيد. كارتون‌ها و ديگر برنامه‌هاي به ظاهر معصومانه‌ي كودكان گاه سرشارند از داد و فرياد، تهديدها، هل دادن‌ها، يا برخورد‌هاي فيزيكي. پس سعي كنيد به برنامه‌هايي كه تماشا مي‌كند نظارت داشته باشيد ، مخصوصاً اگر پرخاشگر شده باشد. اگر در يك برنامه اتفاقي مي‌افتد كه شما نمي‌پسنديد، در موردش با او حرف بزنيد: «ديدي چطور پسره اون يكي رو هل داد تا چيزي رو كه مي‌خواست بگيره ؟ اين اصلا كار خوبي نيست، هست ؟» ( آكادمي پزشكان اطفال آمريكا پيشنهاد مي‌كند كه بچه‌ها در اين سن حداكثر يك يا دو ساعت برنامه‌ي خوب تلوزيوني را بينند).
از كمك گرفتن نترسيد. برخي كودكان در مقايسه با ديگران مشكل پرخاشگري بيشتري دارند. اگر رفتار كودك مهد كودكي شما مداوم و شديد است، در كارهاي مدرسه و ديگر فعاليت‌هاي گروهي مزاحمت ايجاد مي‌كند، يا به حمله‌هاي فيزيكي به كودكان يا بزرگسالان ديگر مي‌پردازد، با دكتر او مشورت كنيد. به كمك هم مي‌توانيد به ريشه‌ي مشكل پي ببريد و تصميم بگيريد كه آيا مراجعه به يك روان‌شناس يا روان‌پزشك لازم است يا نه. برخي اوقات يك مشكل يادگيري تشخيص داده نشده يا اختلال رفتاري پشت اين عصبانيت و خشم قرار دارد؛ برخي اوقات هم مشكل به خانواده يا مسائل عاطفي بازمي‌گردد. منبع مشكل هرچه باشد، مشاور مي‌تواند به كودك شما در مديرت احساساتي كه به پرخاشگري مي‌انجامد كمك كند، و به او ياد دهد كه چگونه آن احساسات را در آينده كنترل نمايد.
حل مشكل پرخاشگري در كودك كاري پيچيده است و به صبر و حوصله‌ي زياد نياز دارد. ولي با كمك گرفتن مي‌توانيد به نحو بهتري به هدايت عاطفي موردنياز كودك بپردازيد تا رفتار ناشايست خود را پشت سر بگذارد



شنبه 24 دی 1390برچسب:حسین,محرم, :: 18:51 ::  نويسنده : omid

غربت و غم می باره از آسمون

قد تموم دونه های بارون

تو کوچه ها بوی محرم می یاد

ادور دورا حضرت آدم می یاد

یکی یکی میان به دنبال هم

فرشته ها برای سوگ و ماتم

نشسه غم رو سینه های مردم

آتیش گرفته خوشه های گندم

پرچمای سیاه هوایی شدن

عشقای ساده هم خدایی شدن

هرکی می بینی یا حسین می خونه

امام حسینو از خودش می دونه

نام حسین هنوز چقد غریبه

هرچی بگی امام حسین نجیبه

غریبی امام حسین ساده نیس

هرکی با او نباشه آزاده نیس

کربلا رو با آب و تاب شناختیم

با گریه و قحطی آب شناختیم

امام حسین تشنه دریا نبود

عباس او فقط یه سقا نبود

دس بزنه به هرچی دریا می شه

تموم درهای خدا وا می شه


 



 



شنبه 24 دی 1390برچسب:خوس,وقت,زمان, :: 18:50 ::  نويسنده : omid

گلودرد خروس

پریروز هوا روشن شده بود. ولی جوجه ها هنوز خواب بودند. چرا؟ چون خروس قوقولی قوقو نكرد. چرا؟

چون گلو درد داشت و صدایش گرفته بود. دكتر شربت گلو درد به خروس داد و گفت: «برای این كه حالت زودتر خوب شود، چند روزی آواز نخوان. »

خروس شربت را خورد و به مرغ ها سفارش كرد: «وقتی آفتاب درآمد؛ داد بزنید قوقول یقوقو! »

مرغ ها گفتند: «تو برو بخواب، نگران فردا نباش. »

دیروز وقتی آفتاب زد، هیچ كس قوقولی قوقو نكرد. همه خوابیدند هیچ كس كار را شروع نكرد.

خروس از خواب بیدار شد و مر غها را دعوا كرد.

امروز قبل از طلوع آفتاب، خروس بیدار شد، ولی باز هم قوقولی قوقو نكرد. شیپور را برداشت و آن قدر شیپور زد كه همه از خواب پریدند و سرگرم كار شدند.



شنبه 24 دی 1390برچسب:عاشورا,حسین, :: 18:45 ::  نويسنده : omid

کوچ گل ها

در خیابان، امروز

طبل و پرچم دیدم

بر لب آدم ها

خنده را کم دیدم

روی اسبی دیدم

بچه ای کوچولو

مادر من می گفت

آب می خواهد او

توی هیئت، بابا

ژاکت مشکی داشت

در کنارش مردی

یک علم را برداشت

مادر من می گفت

روز کوچ گل هاست

این عزاداری ها

یادی از عاشوراست


 



 



شنبه 24 دی 1390برچسب:قصه, مغز, :: 14:44 ::  نويسنده : omid

ادبيات كودكان شامل قصه، شعر، نمايش، افسانه و داستان است. ادبيات كودكان عبارت است از تلاشي هنرمندانه در قالب كلام، براي هدايت كودك به سوي رشد، با زبان و شيوه اي مناسب و در خور فهم او. به بياني ديگر، ادبيات عبارت است از چگونگي تعبير و بيان احساسات، عواطف و افكار به وسيله ي كلمات در اشكال و صورت هاي گوناگون.

ادبيات، كودك را در همه ي اوقات زندگي پرورش مي دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخيل و قوت تصور او مي شود و نيز نيروي ابتكار و ابداع به او مي بخشد. داستآنها و اشعاري كه كودكان مي خوانند و مي شنوند اثري عميق در فكر و روحيه ي آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي سازد و نيز در درك و فهم مشكلات زندگي آنان را ياري مي كند.

ادبيات كودك، به ويژه در زمينه هاي زبان آموزي و آموختن كلمات تازه به كودكان، نقش قاطعي دارد.

هدف هاي برنامه ي ادبيات كودكان در آموزش و پرورش دوره ي ابتدايي عبارت اند از:

1-    كمك به پرورش قدرت بيان و عواطف و افكار كودكان.

2-    تقويت و پرورش نيروي تخيل در كودكان.

3-    تحريك قوه ي ابتكار و ابداع در كودكان.

4-    ايجاد عشق و علاقه به ادبيات در كودكان.

در تعريف ادبيات كودكان مي توان گفت: مجموعه ي نوشته ها، سروده ها و گفتارهايي است كه از طرف بزرگسالان جامعه براي استفاده ي خردسالان فراهم مي آيد، يا خردسالان خود خالق آن هستند.

5-    رشد اعتماد به نفس كودك و علاقه مند ساختن او به آزادي و عدالت اجتماعي.

6-  برآورده كردن نيازهاي عاطفي كودك و آماده ساختن او براي دريافت پيام هاي اخلاقي و انساني و شهروندي خوب بودن.

 تأثير قصه در كودكان

داستان و قصه نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت كودك دارد. از طريق قصه ها و داستان هاي خوب، كودك به بسياري از ارزش هاي اخلاقي پي مي برد. پايداري، شجاعت، نوع دوستي، اميدواري، آزادگي، جوانمردي، طرفداري از حق و حقيقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هايي هستند كه هسته ي مركزي بسياري از قصه ها و داستآنها را تشكيل مي دهند.

پرورش حس زيبايي شناسي در كودك، متوجه ساختن كودك به دنيايي كه اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفيد در كودك، تشويق حس استقلال طلبي و خلاقيت كودك هدف هاي اصلي طرح قصه هاي خوب براي كودكان است.

انتخاب قصه هاي مناسب

مسئله ي انتخاب كردن قصه، با توجه به انبوه موادي كه در اختيار قصه گوست، به ويژه براي قصه گوهاي تازه كار و مبتدي، مشكلي اساسي است. حتي بهترين و برجسته ترين قصه گوهاي حرفه اي هم قادر به گفتن هر داستاني نيستند. قصه گو، قهرمانان خود را از قصه هايي مي سازد كه با شخصيت خاص و سبك او متناسب باشند. قصه گوي تازه كار، ابتدا بايد سعي كند كه ويژگي هاي شخصيت و سبك گويش خود را ارزيابي كند. سپس از خودش بپرسد: چه نوع داستان هايي را مي توانم مؤثر و خوب بيان كنم؟ چگونه مي توانم شخصيت خود را با قصه هماهنگ كنم تا هر دو بتوانيم با شنونده ارتباط برقرار كنيم؟

پس از آن كه قصه گو كار انتخاب كردن را تمام كرد، وارد مرحله ي آماده كردن داستان براي گفتن مي شود كه از مهم ترين گام هايي است كه در جهت به كار گرفتن فن قصه گويي برداشته مي شود. قصه گو بايد به خاطر داشته باشد كه كار او از بر كردن يا از رو خواندن نيست، بلكه كار او قصه گفتن است كه مانند تجربه اي يگانه باقي مي ماند.

از بر كردن قصه اغلب نخستين مانعي است كه راه سير طبيعي و خودانگيخته ي يك قصه گويي موفق را سد مي كند. قاعده ي درست اين است كه هرگز نبايد داستاني را براي «گفتن» به خاطر سپرد، بلكه با توجه به ساختمان قصه، به خاطر سپردن طرح آن كافي است.

انتخاب و آماده كردن داستان، نخستين گام ها در راه پيشبرد هنر قصه گويي است و هنر قصه گويي بر آنها استوار مي شود. قصه گوهاي مبتدي و تازه كار به زودي متوجه مي شوند زماني را كه براي رسيدن به اين مرحله از رشد سپري كرده اند، سرمايه گذاري مفيدي بوده است.

آماده كردن ذهن و بيان ، در ارائه ي موفقيت آميز يك قصه مهم ترين مُتغيّر به شمار مي آيد. بدون اين انتخاب و آماده كردن بسيار دقيق، قصه گو نبايد انتظار به دست آوردن يك تجربه ي موفق را داشته باشد



  

 

درمان آنلاين

 

 دكتر گلرخ ثريا

پاسي از شب گذشته است و شما براي نوشيدن آب به آشپزخانه مي‌رويد. با كمال تعجب مي‌بينيد چراغ اتاق نوجوان شما روشن است و باريكه‌اي از نور روي فرش كشيده شده است. در اتاق را مي‌گشاييد. در اين لحظات است كه ناگهان نوجوان شما از جا مي‌پرد و با نگاهي مظلومانه به شما نگاه مي‌كند. شما هم با ابروهايي كه درهم گره خورده‌اند، قيافه‌اي حق به جانب مي‌گيريد و مي‌گوييد: "كافي است ديگر، ساعت‌هاست كه در اينترنت هستي! به پول قبض تلفن فكر كرده‌اي؟"

 

اين سناريويي است كه در برخي آپارتمان‌هاي شهر ما هر روز و هر روز تكرار مي‌شود. نوجواناني كه زير لب غرولند مي‌كنند و كماكان به كار خود ادامه مي‌دهند و والديني كه نگران سلامت جسمي، روحي و اخلاقي نوجوان خود در دنياي بدون مرز آن‌لاين هستند.

 

 

عتياد از نوع آن‌لاين

 

برخي از روان‌شناسان، اعتياد به اينترنت را يك اختلال رواني حقيقي به شمار نمي‌آورند  ولي هنگامي كه ساعات طولاني، وقت گذاشتن براي اينترنت به يك عادت براي نوجوان شما تبديل شود، مي‌تواند روال طبيعي زندگي او را دچار اختلال كند. در اين ميان آنچه بيش از ساعات طولاني <آن‌لاين بودن> اهميت دارد، استفاده‌اي است كه از اينترنت مي‌كند. اگر اينترنت به تنها راه نوجوان براي ارتباط برقرار كردن، كسب اطلاعات، ارتباط با دوستان مدرسه و حتي پرداختن به بازي و ورزش تبديل شود، آنگاه زنگ‌هاي خطر به صدا درمي‌آيند. نوجوانان معمولا به دو دليل ساعات طولاني را به صورت آن‌لاين سپري مي‌كنند:

 

* برخي نوجوانان، زندگي در دنياي مجازي را فرصتي براي گريختن از مشكلات دنياي واقعي مي‌دانند و به آن پناه مي‌برند. درست به همان روشي كه استفاده از موادمخدر و داروهاي روانگردان، روزنه‌اي براي گريز از دنياي واقعي، نگراني‌ها، افسردگي‌ها و اضطراب‌ها براي نوجوانان است.

 

* گروهي ديگر از نوجوانان نيز به نوعي به استفاده از اينترنت وسواس پيدا كرده‌اند. اين گروه از نوجوانان هر روز مدت استفاده از اينترنت را افزايش مي‌دهند تا به خرسندي و خشنودي بيشتري دست يابند. اين گروه از نوجوانان هنگامي كه دست‌شان روي صفحه كليد كامپيوتر قرار مي‌گيرد،‌ از شادي در پوست خود نمي‌گنجند و نمي‌توانند از اينترنت بيرون بيايند و به كار ديگري بپردازند و نيازشان به آن‌لاين بودن، هر لحظه بيشتر مي‌شود.

 

اگر اين گروه از نوجوانان از استفاده از اينترنت منع شوند، دچار افسردگي شده و يا بيشتر از حد عادي تحريك مي‌شوند و با زندگي و والدين سر ناسازگاري گذاشته و سركشي مي‌كنند. اين نوجوانان معمولا آن‌لاين بودن خود را از والدين پنهان مي‌كنند و درباره مدت آن به بزرگ‌ترها دروغ مي‌گويند.

 

توصيه‌هايي براي شما

 

شايد شما كه در حال خواندن اين مطلب هستيد ‌نوجواني داشته باشيد كه معتاد به اينترنت باشد. شايد هم خود شما همان نوجواني باشيد كه در پي رفع اين عادت وقت‌گير، همت كرده و اين مطلب را تا اينجا خوانده‌ايد. در هر صورت توصيه‌هاي زير به شما كمك مي‌كند تا اينترنت را رها كرده و وقت آزاد زيادي را كه به دست مي‌آوريد  صرف فعاليت‌هاي مفيدتر كنيد

 

*از مشاور كمك بگيريد: اصلا اشكالي ندارد كه شما از يك مشاور كمك بگيريد. وقت آن رسيده است كه شما ديدگاه‌هاي غلط قديمي خود را كنار بگذاريد و از راهنمايي‌هاي افرادي كه در اين زمينه مطالعاتي را انجام داده‌اند، استفاده كنيد. در صورتي كه اينترنت براي نوجوانان به عنوان راهي براي گريز از افسردگي و اضطراب تبديل شود و يا در آن فقط به دنبال يافتن دوستان جديد و روابط تازه باشند، زنگ‌هاي خطر به صدا درآمده‌اند. در اين شرايط صحبت با يك مشاور و يا روان‌درمانگر مي‌تواند ريشه‌ها و دلايل اصلي گرايش  بيمارگونه نوجوان به اينترنت را مشخص كرده و راهكارهاي لازم و موثر را براي ترك اين عادت در اختيار نوجوان قرار دهد. نوجوان مي‌تواند با استفاده از اين مهارت‌ها، به سوي بهره‌برداري مناسب از زمان خود گام برداردد

 

*فهرستي از مشكلات خود تهيه كنيد: بهتر است در گام بعدي تلاش كنيد فهرستي از مشكلات خود را تهيه كنيد. آيا شما افسرده ايد؟ آيا نگرانيد ؟  آيا احساس تنهايي  مي‌كنيد؟ آيا نسبت به ظاهر و زيبايي ظاهر خود نامطمئن هستيد؟ سپس تلاش كنيد فهرستي از راه‌هاي ديگري كه مي‌توانيد با درگير كردن خود با آنها از اين احساسات رها شويد، بيابيد. ورزش كردن و رفت و آمدهاي خانوادگي،  راهكارهايي از اين دست‌ هستندد

 

*ساعات آن‌لاين بودن را كاهش دهيد: بسياري از نوجوانان، مشتريان پرو پا قرص اينترنت هستند و حداقل روزي 10 ساعت با نگاه كردن به مانيتور، به چت كردن مشغول‌هستند. براي اين نوجوانان به يك باره ترك كردن اينترنت كار دشواري است. بنابراين تلاش كنيد ساعات آن‌لاين بودن را به مرور زمان كاهش دهيد. آن را پله‌پله به هشت، شش و چهار ساعت در روز و كمتر، تقليل دهيد.

 

مي‌توانيد يك  كاغذ روي ديوار اتا‌ق‌تان نصب كنيد و پيشرفت خود را در كاهش تعداد ساعات آن‌لاين بودن روي آن علامت بگذاريد. در اين صورت، خود نوجوان نيز متوجه پيشرفت خود شده و براي ترك عادت خود تشويق خواهد شد

 

*كارهاي آن‌لاين را به گونه‌اي ديگر انجام دهيد: نوجوانان ممكن است بسياري از فعاليت‌هاي مورد علاقه خود را در مقابل كامپيوتر و يا به صورت آن‌لاين انجام دهند. يكي از بهترين روش‌ها براي اينكه آنها را از مقابل كامپيوتر بلند كنيد، آن است كه به نوجوان پيشنهاد كنيد روش‌هاي جايگزيني براي انجام فعاليت‌هايش بيابد. به جاي اينكه به صورت آن‌لاين با دوست خود چت كند  لباس بپوشد و به منزل آنها برود و يا از تلفن براي تماس با دوست خود استفاده كند. اگر عاشق فرستادن كارت تبريك الكترونيكي براي دوست خود است، از او بخواهيد كارت تبريك كاغذي ساخته و يا بخرد و آن را با پست براي دوستش بفرستد. همچنين به جاي تماشاي فيلم‌ها در كامپيوتر، مي‌توانيد او را به سينما و يا تئاتر ببريد. 

 

*برنامه آن‌لاين شدن او را تغيير دهيد: سرزدن به اينترنت در ساعات مشخصي از شبانه روز به يك عادت براي برخي نوجوانان تبديل شده است كه بدون انجام دادن اين عمل گويي به دنبال چيزي مي‌گردند. براي اينكه اين روال را تغييردهيد، بايد در برنامه سر زدن او به اينترنت وقفه ايجاد كنيد. مثلا اگر عادت دارد اول صبح پيش از هر كاري آن‌لاين شود، آن لاين‌ شدن او را به بعد از صبحانه موكول كنيد.اگر عادت دارد بلافاصله پس از برگشتن از مدرسه، پاي اينترنت برود، آن را به چند ساعت پس از مصرف ناهار موكول كنيد. به علاوه مي‌تواند پس از طي 30 دقيقه از آن‌لاين بودن از اينترنت بيرون بيايد و به كار ديگري بپردازد.

 

* سه مشكل اصلي اعتياد اينترنتي او را درشت بنويسيد: به كمك نوجوانتان، ببينيد اين ساعات طولاني آن‌لاين بودن چه مشكلات اساسي براي او ايجاد كرده است. سپس چند نمونه از مهم‌ترين گرفتاري‌ها را انتخاب كرده و روي يك كاغذ با خط درشت نوشته و در روي ديوار اتاقش نصب كنيد. مثلا ممكن است نوجوان شما چاق شده باشد، دوستان خود را از دست داده باشد و يا به انجام دادن تكاليف مدرسه‌اش نرسد. سپس تلاش كنيد راه‌هايي براي رفع اين مشكلات بيابيد. مي‌توانيد برنامه ورزش كردن نوجوانتان با دوستانش را در يك باشگاه ورزشي ترتيب بدهيد و يا برايش يك معلم خصوصي بگيريد تا عقب‌ماندگي‌هاي درسي او را جبران كند. در اين شرايط نوجوان شما انگيزه دروني براي رفع مشكل خود پيدا خواهد كرد و براي رسيدن به اهداف موردنظر با شما همكاري مي‌كند

 ا



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:39 ::  نويسنده : omid

زماني كه گفتگو ميان والدين و بچه‌ها در منزل اتفاق مي‌افتد، گامي مؤثر در جهت ارتباط صميمانه برداشته مي‌شود.

 

زماني كه بچه‌ها به مدرسه مي‌روند، معمولاً والدين كمتر درگير وجوه عاطفي زندگي فرزندان هستند. چون به هر حال بچه ديگر مانند سالهاي پيش از مدرسه، متكي به شما نيست.

 

البته اين بدين معنا نيست كه فرزندتان ديگر به شما نيازي ندارد. بچه‌ها به زمان‌هايي نياز دارند تا در كنار خانواده احساس عزت و امنيت كنند. زماني كه گفتگو ميان والدين و بچه‌ها در منزل اتفاق مي‌افتد، گامي مؤثر در جهت ارتباط صميمانه برداشته مي‌شود.وقت گفتگو زمان مشخصي است. دست كم روزي سي ‌دقيقه وقت براي خود و فرزندتان در نظر بگيريد.  

 

در گفتگو يا بازي بي‌مقدمه و برنامه‌ريزي نشده، سعي كنيد كه از نظر و خواست فرزندتان تبعيت نماييد.هدف اين است كه به خواست او عمل كنيد و تا حد امكان خود را با او هماهنگ سازيد. با بچه‌هاي كوچكتر بايد مثل خودشان روي زمين بنشينيد و عروسك بازي يا ماشين‌بازي كنيد.

 

اهميت وقت گفتگو بسيار بيشتر از نفس صرف وقت با بچه است زيرا فرزندتان در اين مدت رخصت مي‌يابد كه جهت بازي يا گفتگو را تعيين كند. فعاليت‌هاي كم‌تحرك مانند ساختن پازل، خواندن كتاب، تماشاي يك برنامه آموزشي از تلويزيون و... با اين كه مهم و سازنده هستند ولي مانند گفتگو مفيد و مؤثر واقع نمي‌شوند.

 

 لازم است كه خود را كاملاً با دلبستگي‌ها و علايق و سلايق فرزندتان درگير و همراه كنيد. بنابر اين بهتر است كه تلويزيون و يا راديو را خاموش كنيد تا هيچ چيزي مانع و مزاحم ارتباط تنگاتنگ و صميمانه شما و فرزندتان نباشد.

 

هدف شما اين است كه به فرزندتان كمك كنيد تا به صورتي راحت‌تر و كامل‌تر درباره موضوعات دلخواهش صحبت كند. انجام دادن اين كار از طريق بازي كردن با او يا از طريق بحث در مورد موضوعاتي مانند زندگي، عشق، آزادي، بازي‌هاي ويدئويي، صحبت در مورد پدربزرگ يا مادربزرگ كه تازه فوت شده و يا هر موضوع ديگري كه مورد علاقه فرزندتان باشد، ‌امكان پذير است.

 

چنانچه دخترتان عروسك‌بازي مي‌كند و مي‌خواهد كه شما نقش فرد بدي را كه به قصر عروسك‌ها حمله مي‌برد، بازي كنيد، حتماً بپذيريد و آن نقش را اجرا نماييد. اگر مي‌خواهد در اين باره صحبت كند كه شما پدر و مادر بدي هستيد كه اجازه نمي‌دهيد تا ساعت ده شب بيدار بماند، با او همراهي كنيد و مثلاً بگوييد: بيشتر در اين مورد توضيح بده.

 

چنانچه مي‌گويد كه از معلمش بدش مي‌آيد نگوييد كه در مورد معلمت اين طور صحبت نكن! بگوييد: معلم‌ها هم گاهي اشتباه مي‌كنند. معلم تو امروز چه كار كرده؟‌

 

 تبادل حرفها بين شما و فرزندتان لزوماً نبايد خيلي عميق و مربوط به رويدادهاي روز باشد. فقط بايد خودتان را با او همراه كنيد و جزيي از دنياي او شويد، چون به نظر مي‌رسد كه هسته اصلي تمام ارتباطات موفق انساني چنين همدلي صميمانه‌اي باشد. اگر بچه‌ها چنين همدلي را به اندازه كافي تجربه كنند، در شناخت و درك نيازهاي ديگران مستعدتر و علاقه‌مندتر مي‌شوند.

 

در زمان گفتگو، فرزندتان احساس مي‌كند كه مورد توجه و حمايت شماست و همه حرف‌ او را مي‌فهمند. در دوران كودكي كمتر مسئله‌اي وجود دارد كه دست كم تا حدي از طريق وقت گفتگو قابل حل نباشد.بچه‌هايي كه در زمينه يادگيري مشكل دارند، مي‌توانند تخيلات‌شان را با استفاده از گفتگو توسعه دهند تا بتوانند عواطف و ايده‌هايشان را تصوير كنند؛ قابليتي كه در عملكرد بهتر آنها بسيار مؤثر خواهد بود.

 

بچه‌هاي ديگر مي‌توانند در زمان گفتگو ياد بگيرند كه چگونه نگراني‌هاي احساسي عاطفي خود را به زبان بياورند نه اين كه بي‌جهت از سر درد يا درد ساير قسمت‌هاي بدن شكوه نمايند. بچه‌هاي پرخاشگر ياد مي‌گيرند كه احساس امنيت كنند و در نتيجه هنگامي كه عصباني مي‌شوند كمتر آمادگي پرخاشگري دارند



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:35 ::  نويسنده : omid

 

والدين:

 

گذشته از تمام مسائلي كه بايد براي ازدواج در تشكيل خانواده در نظر گرفت و بعد از ازدواج نيز موضوعي كه در اولويت قرار دارد، قرارگرفتن در جايگاه پدر و مادر است.

 

و اينكه بايد در نظر داشت كه علاقه به پدر و مادر  از منطقي تبعيت نمي‌كند بلكه يك حس غريزي است كه بعد از ازدواج در زوج تقويت مي‌شود.

 

دو نفر كه يك زندگي را تشكيل مي‌دهند، حتماً ايده‌آل‌ها و نقطه‌نظرات مشتركي دارند. با وجود اين مواردي در زندگي پيش مي‌آيد كه بايد با هم مشورت و تبادل نظر كنند، زيرا حتماً بر سر آن موضوع اختلاف نظر دارند و اين اختلافات عقيده اجتناب‌ناپذير است و اگر با آن درست برخورد نشود، منجر به يك دعواي خانوادگي خواهد شد. البته اين اختلافات در جاي خود خوب و قابل ستايش هستند.

 

 

 اختلاف‌نظر بين والدين كه يكي بيش از اندازه مقرراتي و ديگري بيش از اندازه آرام و صبور مي‌باشد، عاملي است بسيار مهم و ضروري براي داشتن خانواده‌اي ايده‌آل و تربيت موفق فرزندان. وقتي شما دخترتان را دعوا مي‌كنيد و شوهرتان اشك‌هاي او را پاك مي‌كند، شايد باور نكنيد كه هر دو رفتار مي‌تواند تأثير مثبتي روي فرزندتان داشته باشد.

 

 

در صورتي كه از موارد زير اجتناب‌ كنيد، مي‌توانيد عقل خود را در مقابل تضادها و تفاوت‌ها بالا ببريد.

 

 

 1 - افراط در برخي رفتارها

 

 

هر كدام از شما ممكن است نظر خاصي براي ايجاد نظم و انضباط داشته باشيد. با دست به پشت بچه زدن، صدا كردن او يا داد زدن ممكن است براي يك نفر قابل تحمل و براي ديگري غيرقابل تحمل باشد، اما حتي اگر موافق اين روش نيستيد، بهتر است كه بروز ندهيد.

 

2 - حذف يكي از والدين

 

 

بعضي از والدين به دليل كم‌كردن تشنج در خانواده و به نوعي فرار از روبه‌رو شدن با مشكلات، اقدام به حذف ديگري مي‌كنند: «ساكت، به پدرت نگو». يا يكي از والدين خود را كنار مي‌كشد: «من دوست دارم با معلم او صحبت كنم ولي بايد تا دير وقت كار كنم»، بدين ترتيب وقتي يكي از والدين در كارها دخالت نمي‌كند و يا ساكت مي‌شود، خشم و رنجش زوج‌ها بيشتر مي‌شود.

 

 3 - مشاجره

 

 

والديني كه يكديگر را حمايت مي‌كنند، هرگز روش يكديگر را نفي و يا خنثي كردن را انتخاب نمي‌كنند، اما والديني كه دست روي يكديگر بلند مي‌كنند، هم موقعيت خود را به عنوان پدر يا مادر متزلزل مي‌نمايند و هم روابط عاطفي و احساسي خود و فرزندشان را تضعيف مي‌كنند.

 

 انواع تنبيه

 

 

بهترين راه براي تثبيت ازدواج اين است كه بپذيريم همسر ما نيز مي‌تواند به نوعي روي بچه‌ها تأثير مثبت داشته باشد ولي براي انجام اين كار از روش خاص خود  استفاده مي‌كند.

 

 

درك اين موضوع زمان مي‌برد چون مطمئناً در ابتدا شما به بعد منفي كار مي‌نگريد.

 

فرض كنيد همسرتان را در حالي كه در كنار بچه‌ها نشسته و كوچكترين توجهي به گريه او ندارد، ببينيد. همان موقع پيش خود فكر مي‌كنيد آيا او با ديگران تفاوت دارد؟ تنبل است؟ خودخواه است؟ مطمئناً نه! فقط عكس‌العمل او شبيه شما نيست. اگرچه ممكن است كه اين رفتار شما را بهت‌زده كند ولي باور كنيد كه حتي اين طرز برخورد هم در جاي خود براي كودك ضروري است.

 

 

همان طور كه لازم است نسبت به گريه كودك توجه داشته باشيد، در عين حال گاهي هم لازم است كه با بي‌توجهي به گريه او، آستانه صبر و تحملش را بالا ببريد. پس هر دو روش در جاي خود سودمند و مفيد است

 



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:26 ::  نويسنده : omid

شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید، تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ رشد ذهنی‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌اید. از هنگام‌ نوزادی‌ برایشان‌ کتاب‌ خوانده‌اید، سرگرمیهای‌ فکری‌ و اسباب ‌بازیهای‌ ذهنی‌ برایشان‌ تهیه‌ کرده‌اید، آنها را با کتابخانه‌ آشنا کرده‌اید و اکنون‌ هم‌ در یک‌ مدرسه‌ خوب‌ درس‌ می‌خوانند. اما آیا باید از این‌ پس‌ خیالتان‌ راحت‌ باشد؟ جالب است بدانیم که که پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. اکنون‌ محققان‌ معتقدند که‌ تحریکات‌ ذهنی‌ کودکان‌ از سوی‌ والدین نقشی‌ بسیار مهم‌ در تقویت‌ هوش‌ آنان‌ دارد.

نقش‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.بنابراین‌ به‌ نظر می‌رسد به‌ منظور برنامه ‌ریزی‌ کمک‌ به‌ ذهن‌ فرزندان‌ ، محدودیت‌ زمانی‌ داریم. دانشمندان‌ معتقدند نیازی‌ نیست‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ ، آموزشهای‌ رسمی‌ خاصی‌ را برای‌ کودک‌ در پیش‌ بگیریم. آنچه‌ ضروری‌ است‌ ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور ، متخصصان‌ رعایت‌ توصیه‌های‌ زیر را از ابتدای‌ کودکی‌ پیشنهاد می‌کنند.
 

عناصر افزایش‌ هوش‌ کودک‌

مطالعات‌ نشان‌ می‌دهند ژن‌ و محیط‌ هر دو سهم‌ فراوانی‌ در افزایش‌ هوش‌ کودک‌ دارند و در این‌ راستا عوامل‌ محیطی‌ را سلامت ، تغذیه‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ معرفی‌ کرده‌اند. براساس‌ یافته‌های‌ اخیر ، حتی‌ اگر ژنها نقش‌ اصلی‌ در میزان‌ ضریب‌ هوشی‌ افراد داشته‌ باشند، هرگز نمی‌‌توان‌ تأثیر والدین‌ را بر ذهن‌ کودک‌ منکر شد. بخصوص‌ در سالهای‌ اول‌ زندگی‌ کودک ، وقتی‌ مغز هنوز در حال‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ است، توجهات‌ والدین‌ حتی‌ اگر شرکت‌ در بازی‌ ساده‌ای‌ چون‌ دالی ‌موشک‌ باشد، به‌ ایجاد مداربندیهای‌ مغزی‌ پیچیده‌ و ضروری‌ و تقویت‌ آن‌ برای‌ ارتقای‌ هوش‌ کودک‌ کمک‌ می‌‌کند.
 

اهمیت تعالیم‌ دوران‌ کودکی‌

کریگ‌ رمی‌ (CRAIG RAMEY) پروفسور روانشناسی‌ کودک‌ می‌‌گوید: «واقعا لازم‌ است‌ والدین‌ بدانند که‌ چقدر داده‌هایشان‌ به‌ فرزندان‌ مهم‌ و سرنوشت‌ساز است‌ و کودک‌ از سنین‌ بسیار پایین‌ و بدو تولد تحت‌ تأثیر تربیت‌ والدین‌ قرار می ‌گیرد.»تحقیقات‌ دانشمندان‌ روی‌ دو گروه‌ شاهد و آزمایشی‌ از کودکان‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ تجارب‌ و تعالیم‌ دوران‌ کودکی‌ روند رشد و تکامل‌ مغزی را تسریع‌ و تقویت‌ می‌‌کند. دو سال‌ اول‌ زندگی‌ به ‌نوعی‌ دوره‌ طلایی‌ رشد مغزی‌ کودک‌ است و این‌ زمان‌ دوران‌ ایجاد ارتباطات‌ مغزی به‌ حساب‌ می‌آید. در این‌ سن‌ در مغز بیش‌ از 300 تریلیون‌ ارتباط‌ وجود دارد و در همین‌ زمان‌ سلولهایی‌ که‌ هنوز مرتبط‌ نشده‌اند و مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌اند غیر قابل‌ استفاده‌ می‌شوند.
 

به‌ چشمان‌ کودک نگاه‌ کنید

چشمان‌ نوزاد در شش‌ هفتگی‌ تا فاصله‌ 17.5 سانتیمتری‌ متمرکز می‌شود و این‌ دقیقا به‌ اندازه‌ فاصله‌‌ای‌ است‌ که‌ شما کودک‌ را جلوی‌ خود نگه‌ می‌دارید و به‌ صورت‌ او نگاه‌ می‌کنید. این‌ عمل‌ ارتباطات‌ مغزی‌ را به‌ الگویی‌ تشخیصی‌ که‌ با هر بار دیدن‌ تقویت‌ می‌شود تبدیل‌ می‌کند. و به‌ کودک‌ کمک‌ می‌کند در شناخت‌ مفاهیم‌ مشابه‌ و نامتشابه‌ مهارت‌ بهتری‌ کسب‌ کند.
 

با کودک‌ حرف‌ بزنید

دکتر هوتنلوچر (HUTTENLOCHER) پروفسور روانشناسی‌ معتقد است: «فرمانهای‌ اولیه‌ زبانی‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌اند. زیرا زبان‌ در موفقیت‌ عملکرد ذهنی‌ بسیار اهمیت‌ دارد و هر درک‌ و استنباطی‌ از زبان‌ به‌ ایجاد توانایی‌ کلامی‌ و بیان‌ صحیح‌ لغات‌ کمک‌ می‌کند. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.»
 

موسیقی‌ در رشد ذهن‌ کودک‌ مؤثر است‌

موسیقی‌ دنیایی‌ فراتر از ریتم‌ و ملودی‌ به‌ کودک‌ می‌آموزد. دانشمندان‌ معتقدند تعلیم‌ سرودهای‌ گروهی‌ و نواختن‌ پیانو برای‌ کودکان‌ سه‌ ساله‌ به‌ تدریج‌ باعث‌ تقویت‌ قدرت‌ استدلال‌ فرا زمانی‌ آنان‌ می‌شود. این‌ کودکان‌ در ترکیب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقایسه‌ با بچه‌هایی‌ که‌ تمرین‌ موسیقی‌ نداشته‌اند، دقیق‌تر و سریع‌تر و در درک‌ مفاهیم‌ ریاضی‌ موفق‌‌ترند.
 

با تشویق ، کنجکاوی‌ کودک‌ را تحریک‌ کنید

همگام‌ با رشد جسمانی‌ کودک ، قدرت‌ تفکر و اندیشه‌ او نیز در حال‌ رشد و شکوفایی‌ است. او از طریق‌ تجربه‌ وقایع‌ جدید در زندگی‌ دنیا را می‌شناسد و آن‌ را کشف‌ می‌کند. نیازی‌ نیست‌ کنجکاوی‌ را به‌ بچه‌ها آموزش‌ دهیم، بلکه‌ باید وجود سرشار از کنجکاوی‌شان‌ را به‌ صورت‌ هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد.
 

برای‌ اشیا اسم‌ بگذارید

کودکان‌ حتی‌ پیش‌ از آنکه‌ بتوانند صحبت‌ کنند، قادرند بسیاری‌ چیزها ( برای‌ مثال‌ اجسام‌ مختلف‌ و رنگها) را درک‌ کنند. در این‌ سن‌ اگر به‌ او بگویید: «عروسک‌ خرسی‌ سفیدت‌ را بیاور»، او دقیقا می‌داند این‌ اسم‌ متعلق‌ به‌ کدام‌ اسباب ‌بازی‌اش‌ است. بنابراین‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ والدین‌ نامگذاری‌ انواع‌ رنگها ، اندازه‌ها و شکلها برای‌ تقویت‌ درک‌ کودک‌ است.
 

بایستید و هورا بکشید

وقتی‌ کودکتان‌ موفق‌ می‌شود برای‌ اولین‌ بار از فنجان‌ آب‌ بخورد و شما فریاد شادی‌ سر می‌دهید، این‌ عمل‌ شما نه ‌تنها او را خوشحال‌ می‌کند، بلکه‌ ارتباطات‌ قشر جلویی‌ مغز و بخش‌ درونی‌ مغز او را که‌ جایگاه‌ احساسات‌ است، تقویت‌ می‌نماید. بین‌ ده‌ تا هجده ‌ماهگی‌ این‌ ارتباطات‌ مغزی‌ شکل‌ می‌گیرد. برای‌ مثال‌ وقتی‌ اولین‌ گامهای‌ او را تشویق‌ می‌کنید، این‌ عمل‌ باعث‌ خوشحالی‌ او می‌شود و در پی‌ آن‌ جریانی‌ از مواد شیمیایی‌ در مغز او آزاد می‌گردد که‌ این‌ چرخه‌ را تقویت‌ می‌کند. در مقابل ، هرگونه‌ بی‌توجهی‌ والدین‌ به‌ رفتارهای‌ کودک‌ موجب‌ تقویت ‌نشدن‌ چرخه‌ ارتباطات‌ مغزی‌ او می‌شود و کودک‌ نسبت‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ جدید دلسرد می‌گردد. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.
 

به‌ توجه‌ خود نسبت‌ به‌ فرزند ادامه‌ دهید

هرگز توجهات‌ خود را از فرزندانتان دریغ‌ نکنید. گرچه‌ توجه‌ والدین‌ در سنین‌ پایین‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌ است، اما پیشرفت‌ ذهنی‌ و هوشی‌ او در این‌ سنین‌ به‌ پایان‌ نمی‌‌رسد. شبکه‌های‌ عصبی ، بخصوص‌ آنها که‌ به‌ احساسات‌ مربوط‌ می‌شوند تا سنین‌ نوجوانی‌ در حال‌ توسعه‌اند. بنابراین‌ با افزایش‌ سن‌ می‌توانید به‌ کتاب‌ خواندن‌ فرزندتان‌ اهمیت‌ بیشتری‌ بدهید، او را در گفت‌ و گوهای‌ خانوادگی‌ سهیم‌ کنید، از وی‌ نظر بخواهید، به‌ او موسیقی‌ بیاموزید و نیز مشوقی‌ مهربان‌ برایش‌ باشید. علاوه‌ بر اینها ، نقش‌ ما به‌ عنوان‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.
 



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:21 ::  نويسنده : omid
 
براي شما اتفاق افتاده است كه در انتخاب مهد كودك خوب براي فرزندتان بر سر دوراهي قرار گرفته باشيد؟ به هر مهدكودك كه مراجعه مي‌كنيد به يك گونه در انتخاب دچار مشكل مي‌شويد، نمي‌دانيد كه اين مهد براي فرزند شما مناسب است يا نه؟

وقتي ديگران به شما ايراد مي‌گيرند كه چقدر وسواس به خرج مي‌دهيد پيش خود مي‌گوييد مگر مي‌شود فرزند و جگر گوشه خود را براحتي به مكاني و به دست مربياني سپرد كه نسبت به نحوه كار آنها آشنا نيستيد و چطور مي‌توان براي 8 ساعت نسبت به وضعيت فرزند خود كه نمي‌دانيد چگونه مراقبت مي‌شود بي‌تفاوت ماند. وقتي به مهد كودك‌هاي مختلف مراجعه مي‌كنيد در هر كدام از آنها شرايط و ويژگي‌هاي متفاوتي را مي‌بينيد. در برخي از آنها فضاي تاريك و دلگير داخل ساختمان و امكانات ابتدايي براي بازي كودكان شما را از انتخاب آن منصرف مي‌كند در برخي ديگر نحوه برخورد مربيان شما را مردد مي‌سازد. آنهايي كه هم ساختمان مناسب دارند و هم مربيان خوب، داراي شهريه‌هاي سنگين هستند كه پرداخت آن در توان تمامي خانواده‌ها خصوصا كارمندان نيست. بنابراين اين پرسش پيش مي‌آيد كه بالاخره يك مهد كودك خوب بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد. قبل از پرداختن به اين موضوع بد نيست اين بحث را مورد بررسي قرار دهيم كه آيا فرستادن كودك به مهد ضروري است يا نه؟

چرا مهد

در كشورهاي پيشرفته آموزش‌هاي جمعي و رفتاري در مهد كودك از 2 تا 6 سالگي يك عرف اجتماعي است و علت سپردن كودك به مهد شاغل بودن مادر نيست بلكه تامين منافعي در انسان است كه فقط از 2 تا 6 سالگي دست‌يافتني است و تمام عمر مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و در هيچ سني قابل جبران نمي‌باشد. به عنوان مثال انسان از 2 تا 6 سالگي 80 درصد بيشتر از تمامي سنين توانايي فراگيري زبان‌هاي مختلف را دارد و چه خوب است كه راه سختي را كه ما با آموزش زبان طي كرديم و نتيجه چنداني هم نگرفتيم براي كودكانمان تكرار نشود. از سوي ديگر والديني كه به سبب وابستگي به كودك خود مانع حضور آنها در جمع بدون حمايت و حضور خود مي‌شوند و از كسب استقلال آنها جلوگيري مي‌كنند مانع مي‌شوند كه كودك نيروي خود را بسنجد و تقويت كند اين نحوه تربيت مي‌تواند منجر به خشم، سركشي، طغيان، ترس عميق از آنچه در بيرون وجود دارد بشود. اين كودكان همواره طي دوران رشد در حال تقلا و درگيري با موضوعات و مشكلات مشابه هستند آنها نمي‌خواهند تحت كنترل باشند ولي در عين حال مي‌ترسند كه آيا مي‌توانند مثل يك فرد مستقل زندگي كنند يا نه؟

فعال‌تر و پرتحرك‌تر

مطالعات نشان داده است كودكاني كه به مهد كودك مي‌روند به دليل تعدد بازي‌ها و همبازي‌هاي بيشتر نسبت به ساير كودكان فعال‌تر و پرتحرك‌ترند. محققان با بررسي بيش از 20 مهد‌ كودك دريافتند كه كودكان در مهد كمتر به بازي‌هاي نشسته مي‌پردازند و تحرك بيشتري دارند.

نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد در مكان‌هايي كه امكان بازي‌هاي مختلف و تعداد بيشتر بچه‌ها نمي‌باشد 15 درصد وقت بچه‌ها صرف بازي‌هاي پرتحرك و بيشتر از 50 درصد از وقت‌شان به انجام بازي‌هاي نشسته مي‌گذرد.

ولي در مراكزي كه پر از انواع وسايل بازي است بچه‌ها 80 دقيقه بيشتر از سايرين بازي‌هاي نشسته مي‌پردازند همچنين مهد كودك به ارتقاء مهارت‌هاي اجتماعي و تقويت هوش كودكان نيز كمك مي‌كند.

ويژگي يك مهد كودك خوب

كودكان بين 2 تا 6 سالگي در مقايسه با نوباوگان و كودكان نو‌پا زمان بيشتري را دور از خانه و والدين سپري مي‌كنند. طي 30 سال گذشته، تعداد كودكاني كه به كودكستان يا مهد كودك مي‌روند افزايش يافته است . در حال حاضر بسياري از مهد كودك‌ها انواع تداركات را براي سرپرستي فرزندان والدين شاغل انجام مي‌دهند و اين تداركات همان‌هايي است كه در خانه نيز ارائه مي‌شوند. به اعتقاد كارشناسان يك مهدكودك خوب فقط اين نيست كه كودكان را در غياب والدينشان ايمن نگه دارد و آنها را خوب تغذيه كند. مهدكودك بايد مانند يك كودكستان كار آمد، تجربيات آموزش با كيفيت عالي را براي كودكان فراهم آورد.

اجزاي سازنده يك مهد خوب‌

براساس بررسي‌ها و مطالعات اجزاي سازنده يك مهدكودك با كيفيت عالي اين‌گونه مي‌باشد: اندازه گروه (تعداد كودكان در يك مكان واحد)‌ نسبت مراقبت به كودك، آمادگي تحصيلي مراقب، تعهد شخصي مراقب به يادگيري و مراقبت كردن از كودكان در صورتي كه اين ويژگي‌ها مطلوب باشند.

محيط‌هاي وسيع و مجهز و اقداماتي كه نيازها و تمايلات كودكان را برآورده سازد نيز از اهميت برخوردار است.

بنابراين قبل از انتخاب مهدكودك لازم است مواردي را مدنظر داشته باشيم و سوالاتي را از كاركنان آنها بپرسيم و با والدين كودكاني كه در مهد هستند صحبت كنيم. از جمله نكاتي را كه بايد در نظر داشته باشيم نسبت تعداد مربيان به تعداد بچه‌هاست. هر چه تعداد كودكان كمتر باشد كارآيي مربي بيشتر مي‌شود. آكادمي پزشكان اطفال آمريكا 3 تا 5 كودك براي هر مربي و 7 تا 10 براي كودكان بزرگتر را پيشنهاد كرده است.

تفكيك رده‌هاي سني مختلف نيز بايد مورد توجه باشد چرا كه از گسترش بيماري بين بچه‌ها جلوگيري مي‌كند.

همچنين بايد درباره شيوه‌هاي تربيتي و مديريتي مركز اطلاع پيدا كرد. بايد ديد كه چگونه از كودكان بيمار مراقبت مي‌كنند آيا به كودكان دارو تجويز مي‌شود يا نه؟ آيا مركز مجهز به اتاقي مخصوص بچه‌هاي بيمار مي‌باشد؟ آيا در مهدكودك پرستار يا پزشك براي مراقبت‌هاي پزشكي وجود دارد؟ ضرورت واكسيناسيون براي كودكان قبل از ورود به مركز مورد توجه قرار دارد؟ به لزوم انجام آزمايش‌هاي پزشكي هنگام ثبت‌نام توجه مي‌كنند و همچنين براي هر كودك پرونده پزشكي تشكيل مي‌دهند؟

در مورد مربيان و كارمندان مهد كودك نيز بايد در نظر داشت كه آيا آنها به كمك‌هاي اوليه آشنا هستند، آشنايي آنها با روش‌هاي تربيتي چگونه است، آيا پرسنل مهد كودك آموزش‌هاي لازم را براي جلوگيري از گسترش بيماري‌ها گذرانده‌اند.

توجه به امنيت ساختمان هم يكي از ديگر نكات مهم درخصوص انتخاب مهد است، پوشيدن سطوحي مانند زير تاب و سرسره با مواد نرم و قابل انعطاف، وجود هشداردهنده‌هاي حريق، پوشاندن پريزهاي برق، لبه‌هاي تيز وسايل، رعايت بهداشت اسباب‌بازي‌ها، اسباب‌بازي‌هاي قابل شستشو بايد هر روز با آب و مواد سفيدكننده شسته شوند و ضدعفوني مهد كودك بايد منظم انجام شود.

به اعتقاد كارشناسان امور تربيتي مهد كودك خيلي بهتر از بودن در خانه است اما والدين بايد در انتخاب مهد كودك خيلي خيلي محتاط باشند. نزديكي مهد كودك به خانه يا محل كار يك شرط لازم است، اما كافي نيست حتي بهتر است مهد كودكي را كه در مسافت دورتري است اگر شرايط آن مطلوب است را به مهدهاي نزديك‌تر ترجيح بدهيم. چون كودك ساعات مهمي از روزش را در آن مي‌گذراند، سنجيدن نورگيري اتاق، زمين بازي، وضع بهداشت و تغذيه در مهد كودك، آموزش و بسياري نكات ديگر مهم است، اما اين كه چه كسي مربي كودك ما خواهد بود بي‌ترديد مهم‌تر است.آنچه مهم است چگونه گذراندن ساعات مهد كودك با بچه‌ است بدون ترديد بايد كودك ما مهدش را دوست بدارد و از بازي در آن لذت ببرد، اما ما هم نبايد از نكات ضروري در انتخاب مهد غافل بمانيم.

ديانا رحمتي



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:19 ::  نويسنده : omid

 

برداشت ما از مهد كودك چيست ؟ آيا برداشتمان اينست كه محيطي است كه كودكان در آنجا به طور سطحي و به شكل صوري مي توانند چند كلمه حروف انگليسي ياد بگيرند يا تعدادي از سوره هاي قرآن را به حافظه بسپارند و يا علاقمند به نقاشي كشيدن شده و ذوق اين كار در وي تقويت شود . اگر برداشت ما از مهد كودك به همين سادگي باشد در زمينه كاركردهاي تربيتي رواني و اجتماعي مهد كودك به بيراهه رفته ايم . به اعتقاد روان شناسان كودك در سالهاي نخستين زندگي كلمات و واژه ها را ياد نمي گيرد بلكه حالتها و رفتارها را مي آموزند . بدين معني كه عملكرد و برخوردهاي مثبت يا منفي والدين و ( مربي) و هر كسي كه با كودك در ارتبــــاط است در ذهن او شــكل مي گيرد . بخش مهمي از شخصيت هر فرد بين صفر تا 5 سالگي شكل مي گيرد .  اگر بخواهيم در زمينه رشد شخصيت و شكل گيري آن در دوره هاي مختلف زندگي درصد گيري كنيم مي توانيم بگوييم كه 70% شخصيت يك كودك تا 8 سالگي شكل گرفته و بقيه مربوط به سنين 8 تا 17 سالگي است . بدين معني كه 20% شخصيت يك كودك تا 1 سالگي و 50% تا 4 ســـالگي و 70% تــــا 8 سا لگي تكميل مي شود و تا 13 سالگي به 92% شخصيت خود دست مي يابد و بقيه شخصيت فرد تا 17 سالگي تكميل مي شود . بنابراين مهمترين دوره شكل گيري شخصيت كودك تا 4 سالگي است . خانواده بهترين مهد كودك است . اما آيا اين خانواده شرايط مهد كودك مطلوب را دارد يا نه ؟ عواملي از قبيل نارسائي خانوادگي و فقر فرهنگي در زمينه تعليم و تربيت كودكان باعث مي شود كه كودكان با شرايط مطلوب تربيت نشوند . در حال حاضر خانواده ها بيشتر نگران تغذيه بچه ها هستند و مشكلات جسمانيشان . مهد كودك اولين محيط اجتماعي بعد از خانه است و در واقع پلي است بين خانه و مدرسه كه اگر درست ساخته شود بچه ها راحتر مي توانند به مدرسه بروند . در مهد هاي كودك بايد از آموزش غير مستقيم يعني از سيستم كل به جز ء بهر ه گيريم . آموزشها بايد همراه آزمون و خطا باشد و از تئوري پرهيز شود . و والدين هم بايد توقعات خود را با ظرفيت بچه ها و استانداردهاي آموزشي تطبيق دهند . كودك در مهد كودك رفتارهاي اجتما عي ، آداب معاشرت و محيط اطرافش را مي شناسد و وقتي به مدرسه مي رود با همه اينها آشنا مي باشد . كودكي كه از محيط خانوادگي گرمي برخوردار باشد و دورهاي سني شيرخوارگي تا 3 سالگي را در كنار مادري مهربان و متعادل بسر برد اعتماد به نفس و امنيت خاطر كسب مي كند تا آنجا كه مي تواند هر روز ساعتي كوتاه از مادر دور بماند بدون آنكه دستخوش اضطراب و نگراني شديد بشود . از طرف ديگر چنين كودكي در همين مدت در يادگيري زبان مشترك تا آنجا پيش رفته است كه مي تواند مقاصد خود را به بزرگسالان بفهماند و باهمسالان خود نيز نوعي ارتباط برقرار نمايد . اينك موقع آن رسيده كه با تغيير شرايط فيزيكي و اجتماعي محيط بار ديگر كودك را با موقعيتهاي جديد تر دعوت كنيم و از اين راه زمينه را براي تجاربي عيني ترآماده كنيم . خانواده با همه زيبايهايش ساخت ثابتي دارد و محدود ماندن در آن ممكن است كودك را دربا ره بسياري از واقعيتهاي اجتماعي گمراه سازد . 
                               


ابتدا به control panel می رویم و گزینه sound and audio devices را انتخاب می کنیم سپس از میان گزینه های موجود گزینه sound را انتخاب می کنیم درپایین این پنجره گزینه هایی وجود دارند که درمیان آنها گزینه ای با نام program events به چشم می خورد این گزینه شامل صداهای پیشفرض ویندوز است که هنگام رخ دادن انواع اتفاقات در ویندوز شنیده می شوند مثلا صدای خالی شدن سطل آشغال یا صدای بازوبسته شدن پنجره ها یا شروع یا خروج از ویندوز شما می توانید صدای مورد علاقه خود را به جای صداهای پیشفرض ویندوز قرار دهید برای انجام این کار از گزینه browse استفاده کنید و صدای مورد علاقه خود را جایگزین کنید پیشنهاد می کنیم از صدای خودتان استفاده کنید.
توسط یک
headphone صدای خود را ضبط کنید و به جای گزینه های پیشفرض قرار دهید وسپس آن را save نمایید.


 


پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, :: 21:1 ::  نويسنده : omid

- جدول حل کنید. همیشه یک کیف جدول همراه خودتان داشته باشید تا یک موقع توی اداره لنگ نمانید. این روزها حل کردن جدول جواب می دهد. وظیفه اول شما به عنوان یک کارمند، حل جداول کلمات متقاطع و در وهله بعدی حل جداول سودوکو و دست آخر اگر وقت شد، حل جدول های خیابان است.

-به ارباب رجوع بی احترامی کنید. به او بفهمانید که دوران ارباب و رعیتی تمام شده است. جوری با او رفتار کنید که بفهمند دوران طاغوت و ظلم به آخر رسیده است و دیگر هیچ اربابی از هیچ رعیتی بالاتر نیست. زمانه، زمانه عدالت محوری است نه ارباب و رعیتی.

- مراجعه کنندگان را ساعت ها پشت در اتاقتان سرپا و ترجیحاً یک لنگه پا نگهدارید. آن ها باید بدانند که کار شما چقدر مهم و سخت است. با راه انداختن کار ارباب رجوع تنها ارزش کار خود و همکارانتان را پایین می آورید. اداره، خم رنگرزی نیست. این همیشه یادتان باشد.

- امضای شما حکم طلا را دارد، بی خودی امضای خود را هدر ندهید. مراجعه کننده باید بداند که هر چیزی یک قیمتی دارد و قیمت قلم و امضای شما از هر نقاش و نویسنده و هنرمندی بالاتر است. قلم خود را ارزان نفروشید. گرفتن پول چایی و زیر میزی یک رسم قدیمی و باستانی است و شگون دارد. به رسم و رسومات پایبند باشید. با ارباب رجوع هایی که ادعا می کنند مرض قند دارند و یا فشار خون و با چای و شیرینی میانه ای ندارند اصلاً صحبت نکنید. آن ها را به یک کلینیک درمانی یا بیمارستان راهنمایی کنید.
- پیشرفت سه پله دارد. پاچه خواری، خود شیرینی و زیر آب زنی. اگر می خواهید از فردا ترفیع و پایه حقوق بالا داشته باشید، از همین امروز اقدام کنید.

-یکی از کارهای پسندیده کار چاق کنی است. احترام به خویشاوندان هم از کارهای پسندیده محسوب می شود. همانطور که در دعوا ها و ارائه ادبیات شفاهی بستگان درجه یک مقدم هستند، موقع کار راه انداختن هم اولویت با آن هاست.

- اگر به حقوق کارمندی دلخوش کرده اید،بدانید که جواب نخواهد داد. اگر با پول چایی و شیرینی البته حتماً از زیر میز، کارتان راه افتاد که خوب، اگر نه به فکر شغل دوم و سوم و بساز و بنداز باشید.



 



پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, :: 20:54 ::  نويسنده : omid

مواد لازم

شیر 160 میلی لیتر
آب لیمو 2 قاشق چایخوری
کره 150 گرم
شکر 220 گرم
تخم مرغ 2 عدد
آرد 300 گرم
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
موز رنده شده 1 پیمانه
شکلات رنده شده 100 گرم

طرز تهیه

آب لیمو و شیر را مخلوط کرده و می گذاریم 10 دقیقه بماند. کره و شکر را خوب با همزن برقی می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. تخم مرغها را یکی یکی به مخلوط کره و شکر اضافه می کنیم و خوب با همزن هم می زنیم. آرد الک شده و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و یکجا به مواد بالا اضافه می کنیم و به آرامی به بقیه مواد مخلوط می کنیم .در انتها موز و شکلات رنده شده و شیر را به مواد بالا اضافه می کنیم. مواد فوق را داخل یک قالب گرم به قطر 22 سانتی متر می ریزیم و در دمای 170 سانتی گراد به مدت یک ساعت در طبقه وسط فر می پزیم.




 


پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:ولی عصر, :: 20:51 ::  نويسنده : omid

مولاي وقت آمدنت دير شد بيا...
           اين دل در انتظار فرج پير شد بيا...
                         اين جمعه هم گذشت و ليكن نيامدي...
                                            آيات غربتم همه تفسير شد بيا...
                                                        

هر شب به ياد حال لبت گريه مي كنم...
                     عكست ميان آينه تفسير شد بيا...
                                      در دفتر م به ياد تو نرگس كشيده ام...
                                                        نرگس هم از فراغ تو دلگير شد بيا...



 


پنج شنبه 15 دی 1390برچسب: کلید, :: 20:47 ::  نويسنده : omid

پیرمردی تنها در مینه سوتا زندگی می‌کرد.

او می‌خواست مزرعه سیب‌زمینی‌اش را شخم بزند اما این کار خیلی سختی بود.

تنها پسرش که می‌توانست به او کمک کند، در زندان بود!

پیرمرد نامه‌ای برای پسرش نوشت و وضعیت را برای او توضیح داد: "پسر عزیزم من حال خوشی ندارم چون امسال نخواهم توانست سیب زمینی بکارم.

من نمی‌خواهم این مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت همیشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من برای کار مزرعه خیلی پیر شده‌ام.

اگر تو اینجا بودی تمام مشکلات من حل می‌شد. من می‌دانم که اگر تو اینجا بودی مزرعه را برای من شخم می‌زدی … دوستدار تو پدر"

پس از چند روز پیرمرد این تلگراف را دریافت کرد: "پدر به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن من آنجا اسلحه پنهان کرده ام."

صبح روز بعد ۱۲ نفر از مأموران اف.بی.آی و افسران پلیس محلی دیده شدند و تمام مزرعه را برای یافتن اسلحه ها شخم زدند بدون این‌که اسلحه‌ای پیدا کنند.

پیرمرد بهت‌زده نامه دیگری به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقی افتاده و می‌خواهد چه کند؟ چطور این همه نیرو برای شخم زدن فرستاده است؟

پسرش پاسخ داد: "پدر برو و سیب زمینی هایت را بکار، این بهترین کاری بود که از اینجا می‌توانستم برایت انجام بدهم."

هیچ مانعی در دنیا وجود ندارد. اگر شما از اعماق قلبتان تصمیم به انجام کاری بگیرید می‌توانید آن را انجام بدهید. مانع ذهن شماست نه زمان و مکانی که به آن وابسته اید.




 



پنج شنبه 15 دی 1390برچسب: خدا مناجات, :: 20:44 ::  نويسنده : omid

بارالها!

در پیشگاه تو ایستاده‌ام،

و دست‌هایم را به سوى تو بلند كرده‌ام،

آگاهم كه در بندگى‌ات كوتاهى نموده و در فرمانبرى‌ات سستى كرده‌ام،

اگر راه حیا را مى‌پیمودم از خواستن و دعا كردن مى‌ترسیدم ...

ولى … پروردگارم!

آن گاه كه شنیدم گناهكاران را به درگاهت فرا مى‌خوانى،

و آنان را به بخشش نیكو و ثواب وعده مى‌دهى،

براى پیروى ندایت آمدم،

و به مهربانى‌هاى مهربان‌ترین مهربانان پناه آوردم.

و به وسیله پیامبرت كه او را بر اهل طاعتت برترى داده، و اجابت و شفاعت را به او بخشیدى،

و به وسیله برترین زن،

و به فرزندانش، كه پیشوایان و جانشینان اویند،

و به تمامى فرشتگانى كه به وسیله اینان به تو روى مى‌كنند، و در شفاعت نزد تو، آنان را كه خاصان درگاه تواند، وسیله قرار مى‌دهند، به تو روى مى‌آورم.

پس بر ایشان درود فرست،

و مرا از دلهره ملاقاتت در امان دار،

و مرا از خاصّان و دوستانت قرار ده،

پیشاپیش، خواسته و سخنم را آنچه سبب ملاقات و دیدن تو مى‌شود قرار دادم

اگر با این همه، خواسته‌ام را رد كنى، امیدهایم به تو به یأس مبدّل مى‌گردد،

همچون مالكى كه از بنده خود گناهانى دیده و او را از درگاهش رانده،

و آقایى كه از بنده‌اش عیوبى دیده و از جوابش سر باز مى‌زند .

واى بر من اگر رحمت گسترده‌ات مرا فرانگیرد،

اگر مرا از درگاهت برانى، پس به درگاه چه كسى روى كنم؟

اما... اگر براى دعایم درهاى قبول را گشوده، و مرا از رساندن به آرزوهایم شادمان گردانى، چونان مالكى هستى كه لطف و بخششى را آغاز كرده، و دوست دارد آن را به انجام رساند، و مولایى را مانى كه لغزش بنده‌اش را نادیده انگاشته و به او رحم كرده است.

در این حالت نمى‌دانم كدام نعمتت را شكر گزارم؟

آیا آن هنگام كه به فضل و بخششت از من خشنود شده، و گذشته‌هایم را بر من مى‌بخشایى؟

یا آن گاه كه با آغاز كردن كرم و احسان بر عفو و بخششت مى‌افزایى؟

پروردگارا!

خواسته‌ام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده فقیر ناامید، آن است كه:

گناهان گذشته‌ام را بیامرزى،

و در باقیمانده عمرم مرا از گناه بازدارى،

و پدر و مادرم را كه دور از خانه و خانواده و غریبانه در زیر خاك‌ها خفته‌اند، ببخشى .

تنهایى‌شان را با انوار احسانت از بین ببر،

و وحشتشان را با نشانه‌هاى بخششت به انس بدل كن،

و به نیكوكارشان دم به دم نعمت و شادمانى بخش،

و به گناهكارشان مغفرت و رحمت عطا كن،

تا به لطف و مرحمتت از خطرات قیامت در امان باشند،

به رحمتت در بهشت ساكنشان گردان،

و بین من و آنان در آن نعمت گسترده شناسایى برقرار كن،

تا مشمول شادمانى گذشته و آینده شویم.

 

آقایم!

اگر در كارهایم چیزى سراغ دارى كه مقامشان را بالا مى‌برد و بر اكرامشان مى‌افزاید، آن را در نامه اعمالشان قرار ده،

و مرا در رحمت با آنان شریك كن،

و آنان را مشمول رحمتت بگردان، همچنان كه مرا در كودكى تربیت كردند.



 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:ثبت نام, :: 16:11 ::  نويسنده : omid

مرحله اول:

مراجعه به مهد کودک وآشنایی با امکانات،برنامه ها، خدمات و... 

 مرحله دوم:

دریافت راهنمای ثبت نام،مطالعه وپاسخ به پرسشنامه های آن

مرحله سوم:

تهیه مدارک ثبت نام ومراجعه به پزشک جهت دریافت گواهی صحت وسلامت کودک وانجام آزمایش های طبی

نکته:دریافت گواهی صحت وسلامت بسیار ضروری است ،هنگام مراجعه به پزشک کارت واکسیناسیون کودک را نیز همراه داشته باشید تا توسط پزشک کنترل شود ،همچنین از پزشک تقاضا شود با دقت کودک را معاینه کرده ودر صورت نیاز کودک به مراقبت های ویژه ویا مصرف داروی خاص حتما موارد را به مهد کودک اعلام نمایید.  

 


یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:10 ::  نويسنده : omid

 1-ساعت کار مهدکودک از 7صبح تا 17بعدازظهر می باشد.

2-از والدین گرامی خواهشمنداست کودک خود را راس ساعت ثبت نام شده تحویل وترخیص نمایند.

 3-خواهشمنداست غیبت کودکان خود را دراسرع وقت به مهدکودک اطلاع دهیدودر صورت بیماربودن کودک جهت پیشگیری از شیوع بیماری در مهدکودک از آوردن فرزندتان خودداری فرمایید،زیرا مهدکودک از پذیرش کودکان بیمار تا بهبودی کامل معذور است.

 4-تعطیلات مهدکودک تابع تقویم وتعطیلات رسمی کشور است وشهریه کودک برای این ایام از جمله فروردین ماه به طور کامل دریافت میگردد.

 5-استفاده از وسایل زینتی مانند گوشواره،گردنبند،انگشتر در مهدکودک جهت مسایل ایمنی وامنیتی،ممنوع است ودر صورت استفاده وگم شدن وسایل یاد شده ،مهد هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

 6-خواهشمنداست در صورت ترخبص کودک وسایل شخصی وی را از مهد کودک تحویل بگیرید،درغیر این صورت حداکثر وسایل تا یک ماه نگهداری می شودواز آن تاریخ به بعد مهد در قبال وسایل هیچ گونه مسئولیتی ندارد.همچنین مهد در حفاظت از اسباب بازیهایی که توصیه نشده است مسئولیتی ندارد.

7-پیش از پایان دوره آمادگی کارت پایان دوره ،توسط مهد تهیه شده که فقط به کودکانی اعطاء می شود که تمام سال تحصیلی را در کلاس آمادگی1(4تا5سال)ویا آمادگی 2(5تا6سال) حضور داشته باشند.

 8- خواهشمند است کودکان را راس ساعت تعیین شده در مهد حضور یابد تا از برنامه های آموزشی عقب نمانند.

 9-از آوردن تنقلات غیربهداشتی از جمله چیپس وپفک و....جدا خودداری شود.

10-در صورت تمایل برای ترخیص کودکتان از مهد کودک لطفآ از 10 روز قبل اعلام فرمایید تا مهد برای جایگزینی کودک دیگری با فرزند شما اقدام نماید.

 11-مهدکودک در برنامه ریزی وهماهنگی سرویس،معرفی فرد ذیصلاح،نظارت بر نحوه سرویس دهی رانندگان به کودکان دخالت دارد ولی حفظ سلامت کودکان در هنگام رانندگی ورفت وآمد به عهده راننده است.

 12-شرکت والدین در جلسات آموزشی،مشاوره وسخنرانی بسیار حایز اهمیت است،بنابراین خواهشمند است در صورت امکان در این برنامه ها شرکت نمایید.

 13-تغذیه ومیوه کودک در ظرف دردار ومحکم قرار داده شود تا از آلوده شدن ،خراب وله شدن ویا کثیف شدن دیگر وسایل جلوگیری شود.

 14-اگر وسیله ای از کودک در مهد جا مانده ویا با وسیله کودک دیگری تعویض شده ،سریعا به مهد اعلام فرمایید تا پیگیری شود.

15-در خصوص تغذیه مشترک با مهد کودک همکاری نموده وطبق لیستی که تحویل داده می شود عمل نمایید چرا که کودکان به آنچه دیگران مصرف می کنندخیلی توجه دارند وهرآنچه شما برایشان تهیه کرده باشید به اندازه خوراکی دوستانشان برایشان جالب نیست.

16-چون مهد با دریافت شهریه های کودکان ،هزینه های خود را تامین می کند،خواهشمند است ،شهریه کودکان را تا پنجم هر ماه پرداخت نمایید.

17-در صورتی که می خواهید جایزه ای برای فرزندتان تهیه کنیدلطفا با مهد هماهنگی فرمایید تا علاوه بر راهنمایی شما در تهیه نوع جایزه ،زمان مناسبی برای دادن آن به کودک تععین نمایید.

 18-خواهشمند است آموزش پیش دبستانی را جدی بگیرید واز غیبت های مکرر کودک جلوگیری به عمل آورید.

19-خواهشمند است از اطلاعیه ها ومطالب ودیگر مواردی که بر روی تابلوی اعلانات مهدکودک ،جهت آگاهی شما از برنامه های مهد نصب می گردد،توجه فرمایید. پدر ومادر گرامی پیشاپیش از همکاری شما ورعایت مقررات عمومی مهدکودک سپاسگذاریم امیدواریم اوقات پرباری را در کنار یکدیگر سپری کنیم.

 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : omid
به جای قصه خواندن برای کودکان باکودکتان صحبت کنید:
صحبت کردن با کودکان در هنگام خواب بسیار بیش‌تر از قصه خواندن قدرت تکلم آن‌ها را افزایش می‌دهد. روانشناسان و متخصصین کودک می‌گویند صحبت کردن با کودکان در هنگام خواب بسیار بیش‌تر از قصه خواندن قدرت تکلم آن‌ها را افزایش می‌دهد. در صورتی که با کودکان درهنگام شب سخن بگویید قابلیت تکلم آن‌ها تا 6 برابر بهتر از حالتی که برای آن‌ها داستان می‌خوانید رشد پیدا خواهد کرد.حتی اگرکودک شماسن کمی داردوقادربه حرف زدن نیست زمانی که صدای شما را می‌شنود و سعی می‌کند به گونه‌ای به آن‌ها پاسخ دهد مهارت‌های زبانی و تکلمی او به طرز شگفت آوری رشد می‌کند. نکته جالب توجه این است که بین سنین صفر تا 4 سال تماشای تلویزیون تقریباً هیچ تأثیری، نه مثبت و نه منفی، برروی قابلیت‌های تکلمی کودکان ندارد. از صدها سال پیش والدین برای کمک به خوابیدن کودکان یا ارتباط برقرار کردن با آن‌ها در هنگام شب برای آن‌ها قصه می‌گویند. اگر چه بسیاری از متخصصان کودک این روش رابرای بهبود تکلم کودکان مفیدمی‌داننداماصحبت کردن با کودکان به مراتب تأثیر بهتری روی آن‌ها دارد.
  • کودکان وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند می آموزند بی اعتماد به خود باشند.
  • وقتی با خشونت زندگی می کنند می آموزند که جنگجو باشند.
  • وقتی با ترس زندگی می کنندمی آموزند که بُزدل باشند.
  • وقتی با ترحم زندگی می کنند می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند.
  • وقتی با تمسخر زندگی می کنند می آموزند که خجالتی باشند.
  • وقتی باحسادت زندگی می کنند می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند.
  •  اما اگر باشکیبایی زندگی کنند بردباری را می آموزند.
  • اگر با تشویق زندگی کنند اعتماد واطمینان را می آموزند.
  •  اگر با پاداش زندگی کنند با استعداد بودن و پذیرندگی را میآموزند.
  •  اگر با تصدیق شدن زندگی کنند عشق را می آموزند.
  •  اگر با توافق زندگی کننددوست داشتن خود را می آموزند.
  • اگر با تایید زندگی کنند با هدف زندگی کردن را میآموزند.
  •  اگر با صداقت زندگی کنند حقیقت را می آموزند.
  • اگر با انصاف زندگی کنند دفاع از حقوق را می آموزند.
  •  اگر با اطمینان زندگی کنند اعتماد به خود و اعتماد به دیگران را می آموزند.
  • اگر با دوستی و محبت زندگی کنند زندگی در دنیای امن را می آموزند.



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:8 ::  نويسنده : omid

 

در زمینه استفاده از وسایل این نکته مهم است ،که به علت بروز رفتارهایی از کودک که در آن مالکیت های شخصی نیز مشهود است ، مهدکودک وسایل کودکان را تهیه کرده تا حس مالکیت فردی کودکان نسبت به وسایل از بین رفته وزمینه مشارکت در کودکان در استفاده از وسایل توسعه یابد هم چنین کودکان از یک نوع وسیله بهره گیرند .
در همین رابطه لازم است به اطلاع والدین گرامی برسانیم شهریه سالیانه مهدکودک علاوه بر تقبل هزینه های مربوط به آموزش کودکان هزینه کلیه کتابهاولوازم التحریری که در طول سال مورد استفاده کودکان قرار می گیرد وهمچنین شرکت کودکان در جشنهایی که بمناسبتهای مختلف برگزار می گرددوگردشهای خارج از مهد وچوایزی که در طول سال به مناسبتهای مختلف از طرف مهدکودک به کودکان اهدا می گردد،شامل می شود.
 وسایل شخصی:
* حوله کوچک
* شانه
* دمپایی
* لیوان
* در صورت نیاز مسواک وخمیردندان ،قاشق وچنگال
 *دستکش یکبار مصرف یک بسته
* نابلون یک بسته
* شیشه شیر (مخصوص کودکان شیرخوار)
*یک دست لباس اضافه، ملحفه،رختخواب وپوشک (مخصوص کودکان شیرخوارونوپا )
 
 
 


یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:6 ::  نويسنده : omid

روشهای صحیح تغذیه کودکان پیش دبستانی
 
 

● صبحانه                                                                  
خوردن صبحانه برای کودکی که آماده ی رفتن به مهد کودک و مدرسه می شود، بسیار مهم است و مادران عزیز باید به این وعده ی غذایی اهمیت ویژه ای دهند. مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند. انرژی و مواد مغذی مصرف شده می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود. بچه ی صبحانه نخورده در ساعت ۹ الی ۱۰ صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می شود. استعداد یادگیری او به ویژه در درس هایی که به تفکر و اندیشه نیاز دارند کاهش می یابد. چنین دانش آموزی ممکن است دچار افت تحصیلی و بیزاری از مدرسه نیز بشود.بهتر است صبحانه در محیطی با صفا و آرامش بخش با حضور افراد خانواده صرف شود.
بایدبدانیم دردوران کودکی علاقه وبی علاقگی به غذاهای مختلف به سرعت تغییرمی یابد و این دوست داشتن غذا تحت تاثیر دما، ظاهر، رنگ و طعم غذا، همچنین موقعیت مکانی و زمانی غذا خوردن است.داشتن صبحانه ی کامل و خوب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است. به طور مثال خانواده ها لازم است زمان خواب شبانه و خوردن شام را طوری تنظیم کنند که بچه ها صبح، به موقع و با کمال میل صبحانه بخورند.تحرک مختصر مثل نرمش صبحگاهی، پیاده روی یا دوش گرفتن به افزایش تمایل مصرف صبحانه کمک خواهد کرد. پنیر و گردو، کره و مربا، تخم مرغ، عدسی، فرنی، شیر برنج، حلیم، همراه نان تازه و شیر، صبحانه های مناسبی هستند. استفاده از میوه ها و سبزیجات مثل سیب، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، سبزی خوردن به افزایش اشتها کمک می کند. می توان نصف لیوان آب پرتقال قبل از صبحانه به کودک داد که هم موجب افزایش اشتهایش می شود و هم منبع سرشاری از ویتامین C است.
● میان وعده
به طور کلی باید ماده ی غذایی مناسبی را برای میان وعده ی کودک انتخاب کنیم. این ماده باید ارزش غذایی کافی داشته باشد و رضایت بچه را تامین کند؛ بد آموزی نداشته باشد؛ از نظر بهداشتی ایمن باشد؛ و با بودجه ی اکثریت خانواده ها تناسب داشته باشد. نکته ی حائز اهمیت دیگر آن است که غذای تهیه شده توسط مادر، نه تنها سالم تر است، بلکه انتقال دهنده ی مهر مادری نیز هست. نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گردو، انجیرخشک، نخودچی، انواع مغزها(مثل گردو، بادام، فندق و...)، میوه ها به خصوص سیب، نان شیرمال، کیک و کلوچه مواد مناسبی برای میان وعده در زنگ تفریح مدرسه و مهد کودک هستند.از جمله عناصر و مواد مورد نیاز کودک در این سنین که باید به آن توجه شود، عبارت اند از:
▪ آهن
کودکان به علت رشد سریع همراه با افزایش هموگلوبین و میزان کل آهن بدن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار دارند.توانایی یادگیری در کودکان مبتلا به کمبود آهن کاهش می یابد و کم خونی سبب کاهش توانایی این کودکان می شود، چرا که اکسیژن کم تری به سلول ها می رسد.پیش گیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در کودکان باید در مصرف کافی مواد غذایی آهن دار متمرکز شود. مصرف مقداری گوشت قرمز بدون چربی راحت ترین راه رساندن مقدار بیشتر آهن به یک کودک است. متاسفانه تعدادی از بچه ها تمایلی به خوردن تکه های گوشت ندارند که در این موارد بهتر است گوشت چرخ کرده جایگزین شود.
نسبت بالای آهن هم (heme) در بسیاری از غذاهای حیوانی، آهن را بیشتر قابل جذب می کند. به علاوه باید به خاطر داشت که مصرف منابع حاوی ویتامین C جذب آهن غیر هم را افزایش می دهد. پس خوردن لیمو ترش، پرتقال یا گوجه فرنگی به همراه غذا به علت غنی بودن از نظر ویتامین C به جذب آهن موجود در غذا کمک می کند. مصرف چای بعد از غذا، از میزان جذب آهن می کاهد. بهتر است چای از حدود نیم ساعت قبل از غذا تا دو ساعت بعد از غذا مصرف نشود.
▪ کلسیم
کلسیم برای تشکیل مواد معدنی، مینرالیزاسیون و رشد بافت استخوانی در کودکانی لازم است و باید به مقدار کافی در برنامه ی غذایی وجود داشته باشد. جذب کلسیم به عواملی مثل میزان پروتئین، ویتامینD و فسفات بستگی دارد. کودکان به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، ۴-۲ بار بیشتر از بزرگسالان به کلسیم نیاز دارند.
شیر و فرآورده های لبنی، منابع اصلی کلسیم هستند. برای بچه هایی که یکی از این فرآورده ها را استفاده نمی کنند باید انواع دیگری از همان گروه را جایگزین کرد، به طور مثال اگر بچه ای شیر نمی خورد، باید به او ماست بدهید. پنیر نیز غذای مناسبی برای افزایش هوش دانش آموزان است، البته بهتر است پنیر را شب مصرف کرد، یا صبح ها به همراه گردو و بادام استفاه کنید، زیرا مصرف پنیر به تنهایی در صبح عکس العمل های عصبی را قدری کند می کند؛ این امر به دلیل تغییر نسبت کلسیم به فسفر یونیزه در پنیر است.
▪ ویتامین D
ویتامینD برای جذب کلسیم و رسوب آن در استخوان ها مورد نیاز است. چون این ماده از تاثیر آفتاب بر بافت های زیر پوستی به دست می آید، میزان مورد احتیاج رژیم غذایی بسته به موقعیت جغرافیایی فرد و مدت زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرد، متفاوت است.
▪ روی
کمبود روی سبب اختلال در رشد، کم اشتهایی و کاهش حس چشایی می شود. بهترین منابع روی؛ گوشت و غذاهای دریایی هستند.
▪ ید
کمبود ید موجب کند ذهنی، کاهش آموزش پذیری و ضعف توانایی جسمی افرادمی شود که این مشکل با مصرف نمک یددار در رژیم غذایی تا حدودی برطرف می شود.
▪ فیبر
یکی دیگر از مشکلات تغذیه ای دانش آموزان، کمبود فیبر و سبوس غلات و ... است. برای رفع این مشکل لازم است از سبزی ها و میوه ها در رژیم غذایی بیشتر استفاده شود. همچنین بچه ها را به مصرف غلات سبوس دار (مثل نان سنگک و بربری) تشویق کرد.

 
 
 


یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : omid
روان شناسی کودک (Child Psychology)
نگاه اجمالی         
بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آنشخصیت (Personality) فرد پایه‌ریزی شده وشکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنینپایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همهابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد. اینابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری وشکل می‌گیرند.
اهمیت روان شناسی کودک
روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک می‌گیرد، چراکه دوران کودکی انسان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان وتوانائیهای نوزاد انسان در مقایسه با سایر موجودات اهمیت این دوران را آشکارتر‌سازد. نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانی‌ترین زمان را نیاز دارد کهقابلیت‌ها و توانائیهای خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود 18 سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با‌اهمیتی در زندگی انسان است.

از طرف دیگر ، نوزاد انسان با کمترین توانایی‌هاو امکانات (نظیربازتابها( به دنیا می‌آید و به مراقبت زیادو شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد (برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوسالهگاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سرخود را راست نگه دارد). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان وجامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی ، دانش و آموزششیوه‌هایفرزند‌پروریصحیح امکان ندارد و اهمیت روانشناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‌های صحیحفرزند‌پروری) ناشی می‌شود.
اهداف روان شناسی کودک
روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی بهکودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهایتاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به اوهمیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی نظیرژان پیاژه (Jean Piaget) ،استانلی هال (Stanley Hall) به مطالعه وتحقیق در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک پرداخته‌اند.
 
موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک
مطالعه در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک                                                              
رشد یک فرایند چند بعدی است. اینرشد شامل رشد جسمی ، رشد زبانی ،رشد عاطفی،رشد شناختی (Cognitive Development) ،رشد اجتماعی،رشد اخلاقیورشد شخصیتیاست و توجه به مطالعه در موردتمام این جنبه‌ها یکی از اهداف روان شناسی رشد است. اهمیت این توجه به تمام ابعادرشدی باعث آگاهی و شناختی متعادل و چند‌بعدی در مورد کودک می‌شود و والدین و سایرافراد مرتبط با کودک را در درک و رفتار صحیح با کودک یاری می‌نماید.
مطالعه در مورد نیازهای کودک در سنین مختلف
کودکان دارای نیازهای (Needs) متعددی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایرنیاز در اولویت می‌باشد. برای مثال ، در مرحله نوزادی (صفر تا دو سالگی) نیازهایجسمانی در اولویت قرار دارد. در حالیکه در دوران نوجوانی (سنین بعد از 12 سالگی( نیاز بهاستقلال فردیدر اولویت می‌باشد.
مطالعه در مورد شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری
شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری ،نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روان شناسان کودکمی‌باشد. بیشتر پدر و مادرها فرزند‌پروری را کاری ساده تلقی می‌کنند و بر این باورهستند که هر کسی می‌تواند از عهده این امر برآید. (البته این دیدگاه بیشتر دروالدین بدون فرزند دیده می‌شود) اما فرزند‌پروری نیاز به آگاهی و آشنایی با نحوهعملکرد و اصول آن دارد و تحقیقات حوزه روان شناسی کودک اصول و روشهای متعددی رامتناسب با سنین مختلف یافته است.
مطالعه در مورد مقابله با برخی مشکلات رفتاری _ روانی دوران کودکی
کودکان نیز همچون بزرگسالان دچارآشفتگی‌های روانی _ رفتاریمی‌شوند و اینمسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنه‌داری در زمینه انواع این آشفتگی‌ها و تفاوتآنها با آشفتگیهای رفتاری _ روانی بزرگسالان و همچنین شیوه‌های درمانی این آشفتگیهاشده است. برخی ار این مشکلات و آشفتگیهای رفتاری _ روانی کودکان عبارتند از: اتیسم (Otism) ،اختلالات یادگیری ،اختلالات توجه،اختلالات دفعی، ناخن جویدن و ... . تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI )، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.
 
 
 


یک شنبه 4 دی 1390برچسب:چیه, :: 16:2 ::  نويسنده : omid

 

مهدکودک به چه دردی می خورد؟
بسیاری از مادران وپدران باشنیدن اسم مهدکودک یادوالدین کارمند می افتندوتصور می کنندمهدکودک جایی است که می توانند فرزندانشان را برای چند ساعت به افرا دی بسپارند وخودشان به کارشان برسند.اما در یک کلام باید گفت مهدکودک صرفا جایی نیست که سرپرستی کودکانتان را بپذیرید بلکه جایی است برای آموزش واجتماعی شدن او.
در گفت وگو با دکتر سیمافردوسی ،روانشناس وعضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی ،کوشیده ایم در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم
 خانم دکتر!شماسپردن کودکان به مهدکودک را تایید می کنیدیا خیر؟
بهتر است کودکان تا پایان 2سالگی در محیط خانواده ونزد والدین خودباشند.احساس امنیت روانی اولیه ووابستگی های عاطفی بایدبه صورت صحیح وطبیعی در خانواده شکل بگیرد . از این سن به بعد کودکان به تجربه های اجتماعی نیز نیاز دارند.ارتباط با همسالان وآموختن بسیاری از مفاهیم رامی توان از طریق اجتماع وهمسالان برای فرزندان مهیا کرد.رشداجتماعی کودک، نحوه ارتباط با دیگران ویادگیری زبان ودرک مفاهیم کلامی وغیرکلامی دریک مهدکودک خوب که از معیارهای لازم برای رشداجتماعی وکلامی کودکان برخوردار باشد،ضروری به نظر می رسد.در یک مهدکودک برنامه کودکان ازنظم خاصی برخوردار می شود.برنامه خواب وخوراک آنها به طورمنظم از قاعده خاصی پیروی می کند.همچنین آموزش بسیاری از مطالب که ممکن است مادر،در منزل به صورت پراکنده یابه طورغیرعلمی به فرزندش بیاموزد،درمهدکودک به صورت منظم وروشمند درجمع وبه صورت گروهی آموخته می شود.به طور کلی کودک دراین مرحله برای سال های آینده که باید ساعت های بیشتری راازخانه دور باشد،آماده می شود
 چراباید فرزندانمان رابه مهدکودک بفرستیم؟
کودکانی که به مهدکودک می روند،زمینه رشداجتماعی شان فراهم می شودودرتعاملات اجتماعی شکل می گیرند.بسیاری از رفتارهایی که کودکان در خانه نیاموخته اند،درجای دیگری به نام مهدکودک می آموزند.رفتارهای منفی یارفتارهایی که چندان مثبت یا جامعه پسند نیستند،درمهدکودک کم رنگ می شوند.به این ترتیب کودکان مجموعه ای از رفتارها واطلاعات مفیدی را در مهدکودک می آموزندوازطرف دیگررفتارهای بدی که آموخته انددرمهدکودک باروش های خاصی که وجوددارد ،تعدیل می شوند.رشدکلامی درمهدکودک اهمیت زیادی دارد.تحقیقات نشان می دهد کودکانی که به مهدکودک رفته اند،درمقایسه با کودکانی که به مهدنرفته اند،ازواژه های بیشتری استفاده می کنندونحوه ارتباطشان با دیگران دیگران راحت تراست،بنابراین یک مهدکودک خوب بامعیارهای بهداشتی وتربیتی قابل قبول تاثیرزیادی دررشدروانی کودک دارد.
  چه تحقیقاتی درمورد مهدکودک فرزندمان بایدانجام دهیم؟
درمهدکودک ،مربیان وظیفه بسیارمهمی برعهده دارند.زیرا نقش جانشین مادررابرای کودک ایفامی کنندوباتوجه به این تعریف،مربی باید بتوانداضطراب کودک را تخفیف بدهدوبه اوامنیت بدهدواورا کنترل کند.بنابراین لازم است درباره شخصیت ونحوه رفتار مربیان واینکه تاچه حدی قادر هستندنقش جایگزین مادررا ایفاکنند،تحقیق کنیم.خلاصه اینکه اگرمهدکودکی دارای ویژگی های لازم باشدوتنهاازکودک نگهداری نکند،بلکه به نیازهای اوتوجه داشته باشدورشد کودک وشرایط فردی اورادرنظربگیردودرباره برنامه خواب ،بازی ،تغذیه،استراحت کافی وفعالیت هایی که متناسب سن کودک باشد،تدابیرلازم اندیشیده باشدومحیط امنی برای کودکان ایجادکند،می توان پیشنهادکردکه والدین حتمافرزندشان رابه چنین مهدکودکی بسپارند
   والدین کودکانی که به مهدکودک می روندباید چه نکاتی را رعایت کنند؟
والدین این کودکانبایدفرزندشان رابه موقع ازمهدکودک تحویل بگیرند.اگرکودک مدتی را درمهدچشم به راه آمدن والدین بماند،دچارنوعی هیجان می شودکه برایش آزاردهنده است وشایدبه این فکربیفتدکه فراموشش کرده اندودیگردنبالش نخواهندآمد.این نگرانی کودک اهمیت زیادی داردوبایداز بروز آن جلوگیری کرد.بنابراین باید کودک رابه موقع به مهدبسپاریم وبه موقع اورا تحویل بگیریم.تمام کودکان درابتدای رفتن به مهدکودک قدری اظهارناراحتی می کنند.درچنین صورتی باکمک مربیان وروش های صحیح رفتاردرمانی می توان این کودکان راآماده کرد وآنهارا راضی کردکه چندساعتی ازمادرخوددورباشند.رفتن کودکان به آمادگی نیز بسیارمهم ودرمراحل رشدکودک بسیارموثراست واورابرای ورودبه دبستان آماده می سازد.کودکانی که دوره آمادگی راگذرانده اندبرای ورودبه دبستان بسیارمهیاترهستندوآموزش های رسمی و غیررسمی که برایشان درنظرگرفه شده به رشداجتماعی ومهارت های حرکتی آنها کمک بسیارزیادی خواهدکرد.
 
 
 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب: منشور اخلاقی, :: 15:39 ::  نويسنده : omid

منشور اخلاقی مهدهای کودک

به نام خدا

 

 

اینک که به حول و قوه الهی رسالت تعلیم و تربیت پیش از دبستان را در مهدکودک خویش به عهده گرفته ام در پیشگاه ذات اقدس الهی سوگند یاد میکنم که :

 

 

1- به کودکان بیاموزم که نام و یاد خدا و امید به رحمت او آرامش دهنده قلبهاست و بایستی آغاز و ادامه و پایان هر کاری با نام و یاد او باشد .

2- از جدیدترین شیوه های هنری و ادبی برای آشناسازی کودکان با معارف و تعالیم دین مبین اسلام و سنت پیامبر اعظم (صلوات الله علیه ) و اهل بیت ( علیهم السلام ) و انس با قرآن کریم بهره جویم و آنان را با لذت عبادت و نماز و پرهیز از گناهان آشنا ساخته و روحیه حماسه را در پسران تقویت نموده و دختران را به گوهر عفاف و حجاب آراسته سازم .

3- کودکان را با نظام اسلامی و سرود جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن آشنا سازم . آنان را در مراسم و آیین های ملی و مذهبی حاضر ساخته تا هویت ایرانی و اسلامی بودن را در آنان تقویت نمایم .

4- ایجاد محیطی امن و مطلوب و مامنی همچون کانون گرم خانواده را برای کودکان مهمترین وظیفه خویش دانسته و تمامی تلاش خود را برای حفظ سلامت جسم و روان کودکان و رشد مهارتهای اجتماعی و قوه ابتکار و خلاقیت و کنجکاوی و مسئولیت پذیری و آزاد اندیشی آنان بکار برم و این کار را عبادت دانسته و با گوهر خلوص و فارغ از شهرت طلبی و عوام فریبی به آن ارزش و اعتبار بخشم .

5- با رفتار و گفتار شایسته و رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی و اجتماعی توسط خود و مربیان الگوی عملی مناسبی برای کودکان باشیم و مهارت خوب دیدن – خوب شنیدن و خوب فکر کردن و انس با طبیعت را به آنان آموزش دهیم .

6- برای آموزش نسل فردا بر اساس ارزشهای والای انسانی و ملی و مذهبی از روش های آموزش غیر مستقیم بهره گیرم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نورزم و رضایت خدا را تنها ملاک سنجش و ارزیابی کارها و اعمالم قرار دهم .

7- مفاد پیمان نامه حقوق کودک را به مربیان ، والدین و به ویژه کودکان آموزش دهم و از تبعیض بین کودکان پرهیز نموده با آموزش های خاص از بروز خصلت های تجمل گرایی و مصرف گرایی در آنان جلوگیری نمایم .

8- احترام و حقوق والدین و خانواده کودک را سر لوحه کار خویش قرار داده نسبت به حل مشکلات کودک و خانواده او در چهار چوب ضوابط و مقررات و با حفظ حریم خصوصی افراد حساس و متعهد بوده و امین و راز دار آنها باشم.

9- در برنامه های آموزشی رشد همه جانبه کودک را در نظر گرفته و نسبت به تهیه محیطی شاد مناسب، امکانات و تجهیزات لازم اقدام نمایم .

10- احترام به پدر و مادر و ارزشهای خانوادگی را به کودکان بیاموزم .

11-نسبت به تعهدات خود به سازمان بهزیستی و سایر اداره های ذیربط وفادار بوده و کلیه بخشنامه ها و آیین نامه های ابلاغی را در مهد کودک اجرا و پاسخگوی مناسب و بهنگام در قبال عملکرد خویش داشته باشم .

12- نسبت به پرداخت به موقع حقوق مربیان اقدام نموده و تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن نیازهای اساسی و پایه آنها تا حد امکان و در حد توانایی خویش در چارچوب قوانین و مقررات بکار بندم .

 

 

 

 

 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 15:34 ::  نويسنده : omid



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 15:33 ::  نويسنده : omid

شب يلدا شب زيبا                         

 

قشنگترين شب امشب توي شبها

 

شب يلدا شب زيبا

 

بلندتر شب امشب توي شبها

 

شب يلدا شب زيبا

 

قشنگترين شب امشب توي شبها

 

قصه مي گن تو اين شب بزرگترها

 

شيريني و آجيل مي خورن كوچكترها

 

شب شب يلدا است

 

امشب شب يلدا است ( 3 )

 

 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:کفپوش مهد, :: 15:26 ::  نويسنده : omid

فوم های تاتامی با حالت ارتجاعی خود یکی از مناسب ترین مواد برای کفپوش های مهدکودک به حساب می آیند که در بسیاری از مراکز آموزشی و مهدکودک های سراسر ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

قابل استفاده در :

زمین بازی کودکان
زمین بازی و حیاط مهدکودک
کفپوش اطاق بازی کودک
زمین بازی پارک ها
کفپوش شهر بازی ها
سالن های تفریحی و بازی کودکان
و …

تنوع رنگی تاتامی قفل شدن کفپوش ها در هم کفپوش مهدکودک کفپوش مهد کودک تشک های تاتامی یک در یک متر ورقهای کفپوش بازی نصب تاتامی کفپوش رنگبندی کفپوش های زمین بازی

مزایای کفپوش مهد کودک تاتامی :

رعایت کامل مسائل بهداشتی برای کودکان
قابل شستشو با مواد شوینده رایج و آب
قابلیت ضربه گیری و محافظ
طرح های گوناگون عاج سطح بیرونی
رنگ بندی ( رنگ های شاد و سازگار با محیط مهد های کودک )
قابلیت نصب آسان و جابجائی در صورت لزوم ( تکه ها به یکدیگر قفل می شود )
عدم وجود سطوح خراشنده و کاملا ارتجاعی و با دوام
قیمت مناسب نسبت به دیگر مواد کفپوش

ابعاد موجود :

100 سانتیمتر در 100 سانتیمتر با ضخامت های 20 , 23 , 25 , 30 , 40 , 50 میلیمتر
50 سانتیمتر در 50 سانتیمتر با ضخامت های 20 , 25 , 30 میلیمتر
25 سانتیمتر در 25 سانتیمتر با ضخامت های 20 , 25 , 30 میلیمتر



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : omid

دست و صورتم را مي شويم ( اينجوري ، اينجوري )

 

با دست چپ آب مي ريزم روي دست راست ( از اينجا تا اينجا )

 

با دست راست آب مي ريزم روي دست چپ ( از اينجا تا اينجا )

 

دست به آب نمي زنم ، با دست راست مسح مي كشم روي سرم ( از اينجا تا اينجا )

 

دست به آب نمي زنم ، با دست راست مسح مي كشم روي پاي راست ( از اينجا تا اينجا )

 

دست به آب نمي زنم ، با دست چپ مسح مي كشم روي پاي چپ ( از اينجا تا اينجا )

 

وضوي ما تمام شد ، نماز ما شروع شد

 



یک شنبه 4 دی 1390برچسب:نقد فارسی , :: 14:50 ::  نويسنده : omid

مطالبی برای رهنمایی ها

 

به نام خدا

 
نقد كتاب‌هاي فارسي راهنمايي
 
چكيده‌ي مقاله:
زبان فارسي با سابقه‌ي چند هزار ساله و با پشتوانه‌هاي بزرگ علمي، مذهبي و فرهنگي از پايگاه بلندي برخوردار است و بر ماست كه براي زنده نگهداشتن و گسترش اين فرهنگ غني و عظيم كمر همت ببنديم.
اولين گام براي نيل به اين هدف آموزش صحيح زبان و كاربرد درست آن است كه اين امر بيش از هر جا در كتاب‌هاي درسي ميسر مي‌گردد.
خوشبختانه در چند سال اخير تلاش‌هاي پي‌گير و همه جانبه‌اي براي تغيير كتاب‌هاي فارسي دبستان صورت گرفته، و به اجرا نيز درآمده است. بديهي است براي ادامه‌ي اين سير تكاملي و رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب بايد در دو مقطع راهنمايي و دبيرستان نيز دگرگوني حاصل شود تا همه‌ي كتاب‌ها يك دست و از يك روال منطقي برخوردار گردد.
نگارنده در اين مقاله ضمن نشان دادن موارد ضعف و قوت كتاب‌ها نظر مؤلفان محترم را به نكات زير جلب مي‌كند:
توجه به ترتيب قرارگيري بخش‌هاي كتاب، عدم تكرار برخي موضوعات دستوري، دقت در انتخاب متون و اشعار و اهميت به موضوعات نگارشي، جدا يا متصل‌نويسي كلمات و ... .
 
عفت‌السادات رنجبر
ليسانس زبان و ادبيات فارسي
16/11/83

به نام خدا
 
(نقد كتاب‌هاي فارسي راهنمايي)
 
جايگاه زبان فارسي و اهميت آن بر هيچ كس پوشيده نيست. اين زبان با سابقه‌ي چند هزار ساله و با پشتوانه‌هاي بزرگ علمي، مذهبي و ادبي پايگاه بلندي را به خود اختصاص داده است و امروز كه ما به عنوان تنها كشور فارسي زبان داعيه‌دار اين فرهنگ غني و عظيم هستيم بايد در زنده نگهداشتن و گسترش آن بيش از پيش كمر همت ببنديم.
براي دست‌يابي به اين هدف، اولين گام آموزش صحيح زبان و كاربرد درست آن است و اين وظيفه بيشتر و بهتر از هر جا در كتاب‌هاي درسي ميسر مي‌گردد.
خوشبختانه در چند سال اخير تلاش پي‌گير و همه جانبه‌اي براي تغيير كتاب‌هاي فارسي دبستان صورت گرفته و به مرحله‌ي اجرا نيز درآمده است كه نتايج ارزشمند آن را همگان شاهد هستيم. بديهي است براي ادامه‌ي اين سير تكاملي و رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب بايد در كتاب‌هاي دو مقطع راهنمايي و دبيرستان نيز به تبع آن دگرگوني حاصل شود تا همه‌ي كتاب‌ها از يك روال منطقي و يكنواخت برخوردار گردد و گام‌هاي برداشته شده در كتاب‌هاي ابتدايي در دوره‌ي دبيرستان به منزل و مقصد خويش برسد.
براي اين منظور ناچاريم به بازنگري اين كتب نيز بپردازيم و ضمن رفع كاستي‌ها، جنبه‌هاي ارزشمند آن را تقويت كنيم.
 
بهتر است به سراغ كتاب برويم، ابتدا كتاب فارسي اول راهنمايي:
از همان آغاز تصوير چشم‌نواز روي جلد نظرمان را جلب مي‌كند: شمال است، هوا ابري است، دقايقي ديگر باران خواهد باريد، به هر جا كه مي‌نگريم سرسبز است، گويي رنگ زمين سبز است. صداي اذان در فضا مي‌پيچد، چه آرامشي به انسان دست مي‌دهد. پنجره‌ي هر خانه به روي گلدان گلي باز مي‌شود. احساس مي‌كنيم در اتاقي ايستاده‌ايم كه در آن رو به مسجد باز مي‌شود. مخمل قرمز گلابتون دوزي شده‌ي روي صندلي و گلدان پرگل روي آن گويي دوستي را به مهماني فرا مي‌خواند. درخت روبه‌روي اتاق سر به آسمان كشيده و انگار براي بزرگ شدن با درخت كناري‌اش مسابقه گذاشته است.
در جستجوي مرغان بهشتي به طرف ديگر كتاب مي‌نگريم كه تجلي ذات لايتناهي پروردگار را در شعر نظامي با خطي خوش مي‌بينيم:
ما همه فاني و بقا بس تراست             ملك تعالي و تقدس‌ تراست[1]
آن چنان اين منظره، پاك، فرحبخش و دلرباست كه انسان آرزو مي‌كند براي هميشه آن جا بماند اما فرصتي نيست.
به سراغ مطالب كتاب مي‌رويم و با خود مي‌گوييم اي كاش اين همه زيبايي و هماهنگي با مطالب همراه مي‌شد تا بگوييم «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت»
اكنون با اطمينان از تغيير كتاب‌هاي اين دوره به بررسي و تحليل آن‌ها پرداخته، بعضي از محاسن و معايب آن را گوشزد مي‌كنيم تا در تأليف كتاب‌هاي آينده به آن توجه شده، فتح‌بابي در تغيير نگرش و تدوين كتب آموزشي گردد.
ابتدا فهرست مطالب را از نظر مي‌گذرانيم: كتاب از يك فصل‌بندي و نظم پسنديده‌اي برخوردار است به اين صورت كه از موضوع دين آغاز مي‌شود و به مبحث علم خاتمه مي‌يابد و در خلال آن زيبايي‌هاي طبيعت، جلوه‌‌هاي زندگي، مردم‌شناسي، اخلاق و هنر به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود.
موضوعات دستوري و نگارش نيز به تناسب در لابه‌لاي مطالب گنجانده شده است.
بهتر است به مطالب كتاب نظري بيفكنيم تا نسبت به كم و كيف آن‌ها آشنايي بيشتري حاصل گردد. در نگاه اول و با يك بررسي كوتاه چند نكته‌ي ساده نظر خواننده را به خود مي‌كشاند:
اختصاص بخش جداگانه‌اي به «تحميديه» كتاب را جلوه‌ي ديگر مي‌بخشد.
قرار گرفتن بخش اخلاق و هنر و علم به دنبال بخش اسلام مطلوب‌تر و متناسب‌تر است تا زيبايي‌هاي طبيعت و جلوه‌هاي زندگي و ... .
افزايش بخشي به نام ملي و ميهني بسيار پسنديده و لازم است.
ناهماهنگي مطالب بعضي بخش‌ها قابل توجه است براي مثال: شعر فروتني در فصل هنر كتاب اول و شعر نحوي و كشتيبان در فصل اخلاق كتاب دوم.
سنگيني و حجم زياد بعضي از قسمت‌هاي كتاب نكته‌ي ديگري است كه بايد به آن توجه كرد. براي نمونه: درس فصل‌هاي سال، و هنر چيست در كتاب اول.
فصل اخلاق اگر به اصل حكايت‌هاي ساده و كوتاه يا متن‌هاي آسان از متون اخلاقي اختصاص يابد، دانش‌آموزان ضمن لذت بردن از خواندن آن، با متون كهن و سبك نگارش آن‌ها آشنا خواهند شد.
اگر در كتاب‌هاي اول و دوم نيز مانند كتاب سوم صفحه‌اي سفيد با عنواني مناسب گنجانده مي‌شد تا دانش‌آموزان با تكيه بر اطلاعات و ذوق و علاقه و استعداد خود مطلبي بنويسند، هم مجالي فراهم مي‌شود تا آنچه در ضمير خود دارند ـ خواه علمي، خواه ادبي ـ اظهار كنند، هم زمينه‌ي خلاقيت و انگيزه‌ي دروني براي نوشتن ايجاد مي‌گردد.
خالي بودن كتاب از معرفي و شرح زندگاني زنان بزرگ موضوع ديگري است كه خودنمايي مي‌كند. در اين كتاب‌ها جز از پروين اعتصامي و مادام كوري از زنان نام‌آور ديگري ذكري به ميان نيامده است.
استفاده از خط نستعليق گر چه مزيت‌هايي دارد اما در بسياري موارد دانش‌آموزان را در خواندن متون دچار مشكل كرده است بهتر است به دليل خواندني بودن متن‌ها از خط نسخ يا خطي شبيه به آن استفاده شود و فقط اشعار با خط نستعليق نوشته شود.
10ـ بسياري از ابنيه‌ي تاريخي و تابلوهاي نقاشي بدون ذكر محل و يا نام صاحب اثر است: صفحه‌ي 86 و 89 كتاب دوم.
11ـ نوشتن اشعار روي تصاوير خواندن را مشكل مي‌سازد: صفحه‌ي 36 كتاب اول.
12ـ از نظر واژگان شيوه‌ي غالب ـ چنانچه در مقدمه‌ي كتاب‌ها اشاره شده ـ بر جدانويسي است. شايد جدانويسي باعث ساده‌نويسي و سهولت اين امر باشد اما عيب آن اين است كه خواندن بسياري از كلمات را با اشكال روبه‌رو مي‌كند و به تبع آن نوشتن را. اصولاً از گذشته تا امروز كلماتي متصل نوشته مي‌شوند كه يا د اراي «وند» باشند يا يك واژه‌ي «واحد» حساب شوند. حال با جدا كردن آن‌ها از هم دانش‌آموزان، آن‌ها را دو كلمه‌ي جدا تصور كرده، يا با اندكي مكث آن را مي‌خوانند: فرمان ـ روا (صفحه‌ي 98 كتاب دوم) يا با افزودن كسره‌ي اضافه به صورت تركيب اضافي آن‌ها را به هم وصل مي‌كنند: غم‌خوار ـ غمِ‌خوار (صفحه‌ي 8 كتاب اول) خون‌سرد ـ خونِ‌سرد و آدم‌كش ـ آدمِ‌كش (صفحه‌ي 21 كتاب اول) و عيب ديگر اين كه عده‌اي از دانش‌آموزان گمان مي‌كنند هر كلمه‌ي چند هجايي را بايد جدا نوشت براي مثال: ستيزه ـ سه تيزه (صفحه‌ي 85 كتاب اول). ستيغ ـ سه تيغ (صفحه‌ي 104 كتاب دوماهريمني ـ اهري مني (صفحه‌ي 108 كتاب دوم) و اين آفت است.
13ـ تمرين‌هاي كتاب از يك طرف با حجم زياد و از طرف ديگر با اشكالاتي همراه است:
الف‌ـ بدون هيچ توضيح يا اشاره‌ي قبلي درباره‌ي نكته‌اي، در برخي تمرين‌ها از دانش‌آموز خواسته شده با تركيب واژه‌هايي كلمات جديد بسازند: صفحه‌ي 33 و 65 كتاب اول: شكوفه + باران، شگفت+ انگيز ... هم چنين كتاب دوم صفحه‌ي 52 و 107: سفر + نامه، كوچ + نشين و ... و يا ساخت واژه‌ي مشتق از اسم + وند، پاك + ي (صفحه‌ي 24 كتاب اول). اين در حالي است كه درس اين نكات دستوري در كتاب سوم آموزش داده شده است.
ب‌ـ در تمرين 2 صفحه‌ي 31 كتاب دوم مي‌خوانيم: «در مصراع‌هاي زير نهاد را مشخص كنيد» در صورتي كه به جاي مصراع‌ها يك جمله‌ي مركب نوشته شده است.
ج‌ـ در تمرين 2 صفحه‌ي 45 و تمرين 3 صفحه‌ي 60 كتاب دوم، از دانش‌آموزان خواسته شده به جاي كلمات و عباراتي كه زير آن خط كشيده شده است كلمات ديگري بنويسند. مثلاً زير كلمه‌ي «مي‌انديشم» و ضرب‌المثل «تيشه به ريشه‌ام مي‌زنند» و فعل «مي‌آموختند» خط كشيده شده است، چه لزومي دارد اين واژه‌هاي قشنگ به صورتي ديگر تغيير يابد و ناچاراً دانش‌آموز به جاي «مي‌انديشم» بنويسد: «فكر مي‌كنم».
د ـ سؤال 8 صفحه‌ي 84 كتاب دوم، با ساير پرسش‌هاي اين صفحه تناسب ندارد جاي مناسب اين سؤال صفحه‌ي 60 همين كتاب است.
14ـ استفاده‌ي بعضي تركيبات در متن‌ها نه تنها زيبايي ندارد بلكه اشتباه و نامناسب به نظر مي‌رسد: سطر 6 صفحه‌ي 43 كتاب دوم: «ميليون‌ها سال است كه هر سحرگاه روشني خورشيد از لابه‌لاي شاخه‌هاي انبوهم تيغ مي‌زند.» و سطر 11 صفحه‌ي 92 كتاب اول: «شمار مهاجران تركي زبان نيز در استان گيلان نظرگير است».
15ـ اصلاح غلط‌هاي چاپي كتاب‌ها توصيه مي‌گردد: سطر 13 صفحه‌ي 111 كتاب اول: در جمله‌ي «چنان كه اگر ده كس در آن ميان پنهان شوند»؛ ده كس به دو كس تغيير يابد]
و سطر اول صفحه‌ي 90 كتاب دوم، تاريخ حمله‌ي دشمن به خاك ميهن از «30 شهريور سال 1359» به 31 شهريور اصلاح گردد.
16ـ در واژه‌نامه‌ي كتاب دوم ترتيب الفبايي كلمات در چند مورد رعايت نشده است: صفحه‌ي 184، «ايام» بعد از «ايزد» ـ صفحه‌ي 187، «راديواكتيو» بعد از «راديوم» و «مستور» در ستون حرف «س» قرار گرفته است.
17ـ گنجاندن مبحث شخص ـ صرف ـ ساخت، بن ـ شناسه در درس فعل (1) صفحه‌ي 39 و اقسام فعل‌هاي ماضي در فعل (2) صفحه‌ي 62 (كتاب دوم) بسيار سنگين و خسته كننده است در حالي كه درس ضمير در كلاس سوم در دو بخش (ضمير (1) صفحه‌ي 101 و ضمير (2) صفحه‌ي 123) قرار گرفته است.
18ـ بهتر است درس‌هاي نگارش و دستور زبان به گونه‌اي تنظيم و تدوين شود كه در دوره‌ي دبيرستان نياز به تكرار آن‌ها نباشد. هم اكنون در كتاب‌هاي دبيرستان اغلب نكات دستوري و نگارشي راهنمايي را نه يك سال كه در هر سه سال دبيرستان مي‌بينيم مثلاً:
زمان‌هاي فعل (زبان فارسي اول دبيرستان صفحه‌ي 41ـ38، زبان فارسي دوم دبيرستان صفحه‌ی 42ـ39 و زبان فارسي سوم دبيرستان صفحه‌ي 59ـ58).
ساختمان اسم (زبان فارسي اول دبيرستان صفحه‌ي 62ـ59، زبان فارسي دوم دبيرستان صفحه‌ي 96ـ95 و زبان فارسي سوم دبيرستان صفحه‌ي 134ـ133 و 159ـ155).
گزارش نويسي (زبان فارسي دوم دبيرستان صفحه‌ي 171 تا آخر).
اگر اين مطالب در سه سال راهنمايي طوري طرح‌ريزي شود كه هر سال تكميل درس سال قبل باشد، در دوره‌ي دبيرستان نيازي به تكرار آن‌ها نخواهد بود و يك يادآوري كلي كفايت مي‌كند.
اما اگر يك مبحث دستوري براي دوره راهنمايي مشكل تشخيص داده مي‌شود بهتر است آموزش كلي آن به دوره‌ي دبيرستان واگذار شود تا به اين وسيله از تكرار ملال‌آور آن ـ به قول دانش‌آموزان دبيرستاني ـ در هر پايه و دوره جلوگيري شود.
در اينجا يك بار ديگر به خاطر مي‌آوريم كتاب‌هاي دوره‌ي راهنمايي با وجود بعضي كاستي‌ها از جنبه‌هاي ارزشمند و قابل توجهي چون: اشعار نغز و پرمغز اخلاقي، نكته‌هاي دستوري و نگارشي مناسب،‌ تصاوير زيبا و گويا و بيان مفاخر و آثار تاريخي و جلوه‌هاي غرور آفرين شهرهاي اين سرزمين پهناور برخوردار است.
عفت‌السادات رنجبر
ليسانس زبان و ادبيات فارسي
16/11/



درباره وبلاگ


سلام خوش اومدی عزیز تراز جان به دشت سرسبز رویاهای ما
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیش دبستانی گلهای داودی و آدرس oomiidi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 155239
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content