پیش دبستانی گلهای داودی آموزش.کودک.پیش دبستانی.مهدکودک.اهواز |
|||||||||
هوا شده خيلي سرد روي زمين پر از برف
چه خوبه كودكستان وقتي ميشه زمستان
كلاغهاي رنگارنگ بخاريهاي روشن
وقتي كه برف مي باره دلم مي خواد دوباره
برم به كودكستان ميان آن گلستان
چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:قشنگه دیگه گیر نده خداییش, :: 1:57 :: نويسنده : omid
كودكان گلهاي شكوفته شده باغ زندگي ما هستند پدران ،مادران ،دوستان بياييد با تربيت صحيح فرزندان مان باغ هاي زيباتر از هميشه براي خود وجهاني زيبا از گلهاي زيبا با بو وعطر فراوان بسازيم تاخود وديگران در آن با بهترين وراحت ترين شيوه زندگي كنيم . چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:اموزش -کودک , :: 1:53 :: نويسنده : omid
روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و ... روشهای آموزش پیش دبستانی: روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و فعالیت ها و روش های تدریس معلمان در دوره پیش دبستانی، تضاد وجود دارد. از طریق ایجاد ارتباط منظم با والدین و ارائه آموزشهای منظم و نظام دار به آنها، باید تضاد بین نگرش های والدین و معلمان پیش دبستانی را از بین برد. نقش آموزش پیش دبستانی: انتظارات والدین از کودک پیش دبستانی، با واقعیت هماهنگ نیست. برای مثال، همه والدین فرزندان خود را تیزهوش می دانند و انتظارات بیش از حدی از آنها دارند یا از فرزندانشان انتظار دارند، از یک تا پنج بشمارند، اما این توقعات، باعث مشکلاتی می شود که همان تعجیل بیش از حد در آموزش پیش دبستانی نام دارد و به هیچ وجه صحیح نیست. تعلیم و تربیت کودکان ( نظری )-برنامه ها و تجهیزات مراکز پیش دبستانی: آموزش هایی که، قبل از ورود به تعلیمات ابتدایی به کودکان سه تا شش سال تمام، ارائه می دهند، آموزش پیش دبستانی نام دارد. آموزش پیش دبستانی را به مهد کودک (سه تا چهار سالگی) و آمادگی (پنج و شش سالگی) تقسیم می کنند. مهد کودک به منظور راحتی و آسودگی مادران، به ویژه مادران شاغل است، ولی در دوره پیش دبستانی، به آموزش جنبه های مهم و ضروری زندگی نیاز داریم. مربی پیش دبستانی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد: به راحتی رابطه برقرار کند، تا حدودی به روانشناسی کودک آشنا باشد، به وسایلی که در اختیار کودک قرار می دهد، شناخت داشته باشد، به کودک کمک کند، به کار عشق و علاقه داشته باشد، از الفاظ ساده استفاده کند، از لحاظ تیپ ظاهری خوب باشد، ظاهری آراسته و در عین حال ساده داشته باشد، بتواند جایگزینی برای مادر باشد، بچه را در آغوش بگیرد و به وی محبت بورزد. فضای آموزش، بسیار مهم است و باید شاد باشد و تجهیزات و وسایل مختلف در اختیار بچه باشد. ما باید از طریق فراهم آوردن وسایل متنوع، یک محیط یادگیری غنی برای کودکان ایجاد کنیم تا بچه ها آزادانه، با این وسایل بازی کنند و به رشد کافی دست یابند. به طور کلی سنین سه تا شش سالگی، مرحله شکل گیری شخصیت، تربیت حواس و تخیل کودک است. اساس ساختار شخصیتی و رفتاری انسان، در دوران کودکی پایه ریزی می شود و به این ترتیب ، آموزش قادر است، در سرنوشت بعدی کودک تأثیر مثبت و سازنده ای بگذارد. از آنجا که برای یادگیری محدودیت زمانی وجود دارد و احتمال وقوع این محدودیت در دوران کودکی بیشتر است، از این رو پاسخ به سوالاتی مانند اینکه کودکان چه چیز را، چگونه و به چه وسیله باید آموزش ببینند ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. دوره پیش دبستانی، برای تربیت کودکانی که در سن پنج سال تمام هستند، در نظر گرفته شده و کودک را برای دوره مدرسه و مهارتهای مورد نیاز آن آماده می کند. کودک به تدریج از محیط خانه جدا شده، با کودکان دیگر انس می گیرد و با کار در مدرسه آشنا می شود. روش آموزش پیش دبستانی، روش بازی است، یعنی بر اساس بازی و فعالیت، کودک را با مفاهیم و مهارت های جسمی و گفتاری مورد نیاز برای دوره ابتدایی آشنا می کند و زمینه ارتقاء رشد ذهنی، جسمی، اجتماعی او را فراهم می سازد. طبق یافته های پژوهشی، کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، نسبت به آنهایی که در این دوره شرکت نکرده و به صورت مستقیم وارد دبستان شده اند، موفق ترند. در ضمن، هزینه ها و خدمات بعدی مورد نیاز برای گروه آموزش ندیده، از نظر افت تحصیلی و کلاس های تقویتی، حدود هفت برابر گروه آموزش دیده است. برنامه ها و تجهیزات مراکز پیش دبستانی: آموزشهای پیش دبستانی ، کودک محورند ، نه موضوع محور و برنامه ها بر اساس کودک محوری طراحی و تهیه می شوند . منظور از کودک محوری، این است که علایق ، نیازها و توانایی های کودک اساس برنامه ریزی قرار گیرد .
شيرين شيرين شيرينه نماز خوندن شيرينه خدا جونم مي دونه اگر نماز نخونم
بايد تنها بمونم نماز ستون دينه
معراج مؤمنين همه با هم بخونيم
جماعتش شيرينه همه با هم بخونيم
جماعتش شيرينه
اي يار با شهامت بگو از امامت
امامت خوش لقا دوازده پيشوا
آمده بعد از نبي اول ايشان علي
امام دوم حسن امام سوم حسين
چهارم علي بن حسين اي يار خوش گفتگو
امام پنجم بگو از طاهران طاهر است
محمد باقر است ششم جعفر صادق
هفتم موسي كاظم هشتم امام رضا
رضا به حكم قضا نهم محمد تقي
دهم علي نقی يازدهم عسكري
دوازدهم صاحب است زنده ولي غايب است
ظاهر شود زماني روشن كند جهاني
شنبه 12 آذر 1390برچسب:, :: 10:35 :: نويسنده : omid
شنبه 12 آذر 1390برچسب:, :: 10:19 :: نويسنده : omid
ضرورت توجه ويژه به پيش دبستاني : امروزه ضرورت توجه به هر امري را از روي نتايج تحقيقات علمي در آن باب مي سنجند؛چنانچه در ذيل خواهد آمد نتايج تحقيقات علمي يكي از روان شناسان معروف ومشهور در اين مقطع سني جهت روشن شدن بشتر موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت . بنيامين بلوم استادتعليم و تربيت دانشگاه شيكاگو كه كتاب حيطه ي شناختي او وهمكارانش در ايران ترجمه شده است وكتابي فوق العاده با ارزش وبا تجربه وتحليل هزاران گزارش تحقيقاتي درباره ي استعداد وسنين مختلف به اين نتيجه رسيده است كه گسترش هر استعداد تابع عوامل خاص است استعدادهاي هوشي كودك تا سن چهار سالگي نصف استعداد هوشي يك نفر سالمند است .استعدادهاي هوش در چهار سال اول كودكي معادل 13 سال دوره ي بعد گسترش مي يابد. وقتي كه كودك معمولا"در سن 6 سالگي وارد مدرسه مي شود . مالك دو سوم هوش است كه در 17 سالگي خواهد داشت ؛اگرچه ممكن است كه در فاصله 4تا 6 سالگي هم در اصلاح هوش كودك كوشيد،ولي اين كار با دشواري انجام خواهد شد. رشد هوشي كودك بين تولد تا 4سالگي است يعني 50% از رشد هوش در اين سن وحدود 30%بين چهار تا هشت سالگي و20%ماباقي از هشت سالگي به بعد شكل مي گيرد .(بلوم 1964 دكتر مفيدي 1368) براساس تجربيات وبررسيهاي روان شناختي وتربيتي ،سالهاي اوليه زندگي كودكان نقش اساسي در رشد وپرورش آنان ايفا مي نمايد. چرا كه 80%شخصيت كودك ظرف 6سال اوليه حيات او شكل مي گيرد . براين اساس آموزش وپرورش پيش دبستاني از اهميت ويژه اي برخوردار بوده وتلاش عمده دولت ها براين بوده است كه همه روزه تعداد بيشتري از كودكان تحت پوشش آموزشهاي اين دوره قرار گرفته وبا توجه به ويژگي هاونيازهاي فردي از آموزش هاي مناسب وسازنده برخوردار گردند. اولين ارتباطات انساني- اجتماعي كودكان در دوران پيش دبستاني شكل گرفته وشكوفائي 1-Gog hitive Domain ورشد اين ارتباط منوط به آموزش عشق ورزيدن ،...ونشان دادن راه صحيح برقراري ارتباط توسط والدين ومربيان آنان مي باشد .در واقع پايه هاي اوليه اعتمادبه نفس ، مسئوليت پذيري واستقلال و خلاقيت كودكان در دوران پيش از دبستان استوار مي گردد. توجه دقيق ومناسب به رشد وشكوفائي استعدادهاي كودكان كمك مي نمايد. سرمايه گذاري در امور كودكان پيش آثار پيش گيرانه به آسيب هاي دوران نوجواني وجواني وبزرگسالي دارد .بسياري از انحرافات اخلاقي ريشه در كمبودهاي روحي ورواني دوران كودكي دارند. ارتباط اوليه كودك با الگوهاي شخصيتي ،آينده او را رقم ميزنند. برخلاف مقررات عمومي مبني برعدم سود آوري سرمايه گذاري در مراكز پيش دبستاني چنين سرمايه گذاري به معناي تربيت خلاق ، هدفمند واگاه آينده هر مات و عوامل بازدارنده بسياري از آسيب هاي اجتماعي مطرح مي باشند . در مقطع آموزشي پيش دبستاني ،والدين ومربيان كودك به شناسايي توانايي هاي بالقوه كودكان ورشد وتوسعه چنين توانايي هاي مبادرت نموده ،شعور ورفتارهاي رواني كودك شكل گرفته و هدايت صحيح تجربيات كودك به خصوصيات رواني مي انجامد كه شخصيت او را پرورش مي دهند .در جريان حضور در مراكز پيش دبستاني است كه كودك شناخت نزديك و واقعي از خود به دست آورده وخواسته هاي او به عنوان تبلوري از رشد عاطفي و عقلي و اجتماعي شكل مي گيرد. علاوه بر تمامي مواردي كه دال بر ضرورت پيش دبستاني از نگاه روان شناسان چه از نظر اجتماعي ،عاطفي ،شناختي ،رشد و....بود. مورد ديگري كه ضرورت امر را بيشتر وبيشتر مي كند مشكلات دو زبانه بودن كودكان كشور حين ورود به مقطع آموزشي ابتدايي است ،نرخ بالاي تجديدي و مردودي در مقطع ابتدايي خصوصا" بيشترين آمار مردودي در پايه ي اول آنهم در مناطق دو زبانه كشور دليلي كامل از عدم تسلط كافي در برقراري ارتباطات به زبان رسمي كشور (فارسي)است كه اين جاي بسي تامل است كه در كشوري به اين وسعت وبا اين همه ظرفيت فرهنگي وبااين تاريخ كهن چگونه بااين جريان آموزشي تا حال چنان اگر نگوييم بي مهري شده بايستي گفت:بي توجهي بسيار شده است . وضعيت شركت كنندگان در كلاس هاي پيش دبستاني براساس آمار 75% از كودكان در كلاس هاي پيش دبستاني شركت نمي كنند وآنهم به دلايل عمده كه بيشترين آن كم توجهي وزارت آموزش وپرورش به رسمي بودن پيش دبستاني است تا جاي كه هنوز هم امورات پيش دبستاني در بند (ب) آموزش وپرورش قرار گرفته و اگر نيروي مازاد در ابتدايي وجود داشت كلاس هاي پيش دبستاني داير در غير اين صورت به سرعت درهاي آن را قفل خواهند نمود كه جايي بسيار نگراني وتاسف است.
نتیجه گیری : با توجه به آنچه گذشت ضرورت امر بسیار واضح وروشن است .وچنانچه در این زمینه بی مهری بیشتر از این به عمل آید.مطمئنا"زیان آن رانسل آینده خواهند پرداخت . چنانچه تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که دوره ی یکساله ی آمادگی را گذرانده اند.درهیچ موردی قابل قیاس با آنهایی که این دوره را نگذرانده اند نیست. امید است مسئولین امر حساسیت موضوع را درک کرده واین دوران طلایی را که در چند سال اخیر تا حدودی به آن نظر شده است .بیشتر مورد توجه قرار دهند واین دوران را جزء دوران رسمی وبند «الف»سازماندهی نیروی انسانی قرار دهند تا از وجود تصمیمی بدین شکل شاهد فرزندانی آماده برای پایه اول که به حق زیر بنایی ترین دوران آموزش است باشیم.
موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان |
|||||||||
|